Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Båtar på parad

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Publikdragande brygga. Den långa bryggan med motorbåtar blev den mest publikdragande när höstmässan öppnade i fredags. Utbudet av motorbåtar från så där 200 000 och uppåt är enormt.

Höstens båtmässa i Stockholmsmässan i Älvsjö är efter sex år en institution. Kallt och ruskigt ute men man behöver bara komma in genom portarna till A-hallen för att känna en försmak av det båtliv och den sommar vi nyss lämnat bakom oss - en anings aning av dåligt härdad båtplast kan anas i luften där inne.

Undra på det, omkring 50 större segelbåtar och dubbelt så många stora motorbåtar från sex till så där femton meter ligger "förtöjda" vid jättelika bryggor.
Den svaga konjunkturen har inte heller det här året slagit tillbaka på båtbranschen. Den slår nya rekord, både i försäljning av nya båtar och tillbehör. Den senare delen har haft ett väldigt uppsving som följd av det Medelhavsklimat vi hade vecka efter vecka under båtsäsongen.
Och såväl tillverkare som försäljare av båtar och båtprylar tror att trenden håller i sig till nästa år.
- Båtbranschen har klarat konjunktursvackan bäst. Vi har haft en enorm exportökning, plus 25 procent till och med juli. Det innebär en omsättning på nära en miljard, sa Sweboats VD Björn Lagerkvist när höstmässan öppnade i fredags.

Samtidigt har importen av båtar stått kvar på samma nivå som under förra året. Svenskar köper dock betydligt mer utländska båtar, såväl segel- om motorbåtar, än vad statistiken antyder.
Förklaringen är säkert att många köper den nya båten i till exempel Tyskland och tar hem den. Därmed går staten säkert miste om massvis med sköna momsmiljoner. Hur som helst säljs det också tillbehör som förmodligen aldrig tidigare. Sverige är tredje land i världen när det gäller försäljning av färgplottrar. Och segelbåtsägare köper rullfockar mer än någonsin. Selldén har sålt åtta tusen rullfocksystem i år. Det är överlägset mest i världen.
Båtägarna köper elektronik av alla de slag.
- Det är el, el, el som gäller, sa en branschexpert. Men årklykor och bergskilar är prylar som alltid säljs, tillade han.
Höstmässan är till skillnad från Allt för sjön i februari ett tillfälle där tillverkare av stora och dyra segelbåtar exponerar sig hårt. Tanken är att fylla på orderböckerna för att kunna leverera båtarna i tid till nästa säsong.
Och visst finns det en rad segelbåtar med priser på både två, tre och fem miljoner, till exempel Hallberg-Rassys nya 40-fotare och Sweden Yatch 42. Men den här gången är tyngdpunkten mer än tidigare på båtar i litet mindre svettiga prislägen, 30-35-fotare.

En intressant nykomling är utan tvekan slovenska Elan 31 som med rikhaltig utrustning kostar 769 000 kronor.
Bland runt hundra motorbåtar finns det allra mesta man kan tänka sig från enorma "höghus" till praktiska bruksbåtar för riktigt tuffa tag. Till den senare kategorin hör svenska världspremiären Sea Curity 33.
Mässan avslutas i kväll, söndagen den 10 november.
OLLE HILDINGSON
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons