Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bingolotto rasar ...och idrotten dras med

+
Läs senare
/
  • Foto: SCANPIX Inte bra Kronér. Trots, eller rentav tack vare, satsningar på nya spelformer och ett artistutbud som vänder sig till en yngre publik sviker tittarna Bingolotto. I oktober ifjol såg 2,2 miljoner teve-tittare 10-årsjubileet. I år ligger siffran runt 1 miljon vid varje sändningstillfälle. Hittills i höst har var tredje tittare svikit Bingolotto. Dessutom sjunker lottförsäljningen kraftigt.

När Bingolotto firade sitt 10-årsjubileum för ett år sedan låg tittarsiffran på 2,2 miljoner. I dag är antalet halverat och även lottförsäljningen minskar.Detta är inte bara ett bekymmer för TV4. Många idrottsföreningar drabbas också.

En del föreningar finansierar hela sin ungdomsverksamhet med hjälp av Bingolotto. Men intresset för lotterna sjunker och vad händer då med föreningarna?
Bingolotto har funnits i elva år och antalet sålda lotter har sjunkit från 1,7 miljoner till 1,5 miljoner per vecka.
- Vi säljer färre lotter men prishöjningen från 30 till 40 kronor förra året har gjort att omsättningen ökat. Det är alltså ingen negativ utveckling för föreningarna, försäkrar Leif Flatow, lotteriföreståndare på Bingolotto i Göteborg.
För Gefle IFs del betyder bingolotterna en intäkt på tio procent. Klubben har än så länge inte märkt av någon vikande försäljning men är beredd på att det kan komma.
- Det är bräckligt med lottförsäljningen och det skulle bli svårt att få in de pengarna på något annat sätt. Det skulle i så fall bli punktinsatser men inget kan ersätta Bingolotto, säger Anders Berg och Dan Andersson, kanslichef respektive ungdomsansvarig för GIF fotboll.
GIF fotboll har mellan 700 och 800 aktiva spelare och ledare men när det gäller bingolottoförsäljningen ingår även elitklubben, GIF friidrott och Helges fritidsgård. Den stora delen är dock fotbollen vars verksamhet till största delen ligger nere under bingolottosäsongen.
I snitt får klubbarna 17 kronor per såld lott. Ersättningen varierar lite i olika delar av landet beroende på konkurrensen.

Valbo sportskytteklubb är en betydligt mindre förening. Klubben har 30-35 ungdomar i huvudsak mellan 13 och 21 år.
- Vi har aldrig haft så många ungdomar som nu men vi får inga kommunala bidrag, berättar Lasse Sandström, kassör i klubben.
Klubben säljer 75 lotter i veckan vilket ger ungefär 1 300 kronor till klubben. Men försäljningen är på tillbakagång.
- Lotterna betyder att vi kan finansiera hela ungdomsverksamheten. Lerduvor och ammunition kostar. Vi har inget tvång på att sälja och säljer hela året trots att det inte är verksamhet under vintern.
Tidigare har klubben sålt tombolalotter i Valbo köpcentrum men den tiden är förbi. Skulle efterfrågan på bingolotter sjunka ytterligare betyder det att seniorerna får stå för ungdomsverksamheten via höjda medlemsavgifter.

För GIF motsvarar inkomsterna från lottförsäljningen ungefär hyreskostnaderna. Att sälja bingolotter är frivilligt men under sex sensommarveckor hade GIF det som tvång för sina spelare och ledare att sälja två lotter per vecka.
- Det är för att vi ska kunna bygga en konstgräsplan så vi kan ta emot ännu fler ungdomar. Några har väl reagerat på det men det är ett bra ändamål, säger Anders Berg.
Men intäkterna från GIFs lottförsäljningen går inte enbart till hyror och nya planer. Ungdomarna får "morötter" i form av resor till cuper på andra orter.
Skulle intresset för Bingolotto bli kännbart för GIF kan de tvingas höja sina avgifter. I dag tar de ut deltagaravgift för domarkostnader, lokalhyra och matchdräkt med 300 kronor för åtta till 16 åringar, 200 kronor för de upp till åtta år och 300 kronor för familjer. Dessutom kostar medlemsavgiften 50 kronor per år för ungdomar. I avgifterna ingår gratis inträde till A-lagets matcher i Superettan.
- De avgifterna måste i så fall höjas men vi vill vara så billiga som möjligt så att så många som möjligt kan vara med.

Båda klubbarna är kritiska till hur Bingolotto förändrats. Det har helt enkelt blivit för krångligt och för modernt tycker de med för många olika spel, för många reklamavbrott och att man måste ringa in för att vinna, telefonsamtal som sedan ska betalas via telefonräkningen.
- Alla vinster går nästan ut på att man ska ringa in. Det krånglar till det för de äldre. Det är få dragningar på själva lotten, jag tror det är därför intresset sjunker, säger Dan Andersson.
- Och jag tror inte att man lockar unga genom att ta dit David Bowie. Jag hoppas verkligen Bingolotto lyssnar på kritiken från föreningarna, säger han.
Högst andel tittare finns bland de äldre. De som tittar minst är de mellan 15 och 25 år berättar Leif Flatow på Bingolotto.
- Vi har alltid en diskussion om artisterna. Varje förändring av programmet innebär att en del tycker det blivit sämre medan andra tycker det blivit bättre. Men vi för en kontinuerlig diskussion.

MONIQA SWÄLAS
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons