Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Då grymtade kölsvinet

+
Läs senare
/
  • Det kostar att ha båt.På bilden ostindiefararen Götheborg med briggen Gerda i kölvattnet.

Svininfluensan gör sig påmind dagligen. Briggen Gerda har drabbats av mögel i kölsvinet, skeppskassan är dessutom tom, grisarnas levnadsvillkor är svinaktiga, Jabowokys kölsvin grymtar och lortgrisar finns det gott om. Till råga på allt närmar sig julen för svinen.

Akut är läget för briggen. Nu kommer dessutom alla ”knivkastarna” fram ur vrårna. Till och med gamla styrelsemedlemmar kraxar om att hon byggdes av fel virke. Varför gjorde inte styrelsegubbarna nåt när det begav sig, om man nu var av det rätta virket? Moderaten Björn kallar det ekonomisk katastrof om Gerda seglar. Katastrof – det är stora ord.

Hur som helst är det dyrt att ha båt, stor som liten. Det vet vi alla som har en båt.

Jag har nyheter om Groggen. Jodå den såldes av P O Eriksson på Sandvik när han sanerade ekonomin i företaget. Man hade inte råd med groggar längre. Båten hade då seglat som representationsbåt under många bruksdisponenter och vd:ar. Groggen sköttes av Sandvikens möbelsnickeri och hade finish som en möbel när den lämnade Sandviken. Nu är den åter i Sandviken, ägs av Kalle Seiler och ligger vid Stenbryggan. Kalle har hittills lagt ner 2 000 timmar och har 1 500 timmar kvar för att den ska bli som en möbel igen. Jag kommer igen senare med bilder på Groggen.

Briggen Gerda kommer aldrig att segla med vinst, törs jag lova. Att köra in pengar på charter så det räcker till underhåll och löner är svårt. Man måste vara beredd på att ta in pengar på annat sätt till Briggen Gerda varje år.

Vill vi vara en sjöstad, då är Briggen Gerda given. Varför inte ett fyrskepp i ån också? Självklart tycker jag. Vi måste betala. Välkommen ombord! Vi hissar segel! Eller så bort med Briggen Gerda men då tar hon med sig sjöstadsprägeln för alltid.

Plocka fram GD från den 27 november och läs Björn Widegrens krönika på kultursidan om hur vi sänkte gamla Briggen Gerda från 1868. Utmärkt artikel. ”Björnen” räddade Sjömanskyrkan från rivning på 1970-talet med sin penna. Han kommer inte att gå i ide förrän man hittat en lösning för nya Gerda i Gävle, tro mig!

Jag har träffat seglare som sagt att de aldrig kommer att segla till Gävle för att vi brände och skändade den sista seglande briggen i Sverige. Inte kul att höra.

Vad det kostar kan man undra. Men av Gävle kommuns budget på 6 000 000 000 kronor så om man lägger 0,5 promille (obs promille) på Gerda om året så håller hon sig nog flytande.

En miljon i tusenlappar staplade (på platten) på varandra blir en bunt ungefär 11 centimeter hög. Sex miljarder (kommunens budget) är hög av tusenlappar som motsvarar TVÅ tv-master! Den som ni ser vid Hedesundavägen är drygt 300 meter hög. Tänk på det, masten ni ser motsvarar tre miljarder kronor i tusenlappar staplade liggande på varandra.

Sandvik gjorde kvartalsvinster på tre miljarder under högkonjunkturen, kanske för man inte hade någon båt att sköta. En norsk miljardär jag seglade åt en gång spenderar nästan en miljon i månaden på sina båtar och kul har han. Jabowoky kostar mig fem procent av årsinkomsten per år. Det är värt varenda procent och då är inte kostnaden för den promille man har i blodet inräknade.

Julpyntat och klart, sex pynt i år, allt tog tio minuter att fixa och då tog jag fram snöskyffeln också.

Varför grymtade kölsvinet i Jabowoky? Jo, spindeln var där!

Hårt liv sjömanslivet.

Panta rei

Lasse Halvarsson

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons