Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Drömbil med fläckar

/
  • Lacken borta. Klarlacken har lossnat på flera mindre ytor på bilens motorhuv. I kanterna kan man se smala fält av lack som tappat kontakten med grundlacken.

Curt-Olof Rask har länge varit förtjust i BMW i 5-serien. Förra sommaren slog han till och köpte en begagnad 523. Han gav sig själv en riktigt dyrbar 40-årspresent.Bilen var visserligen tre år gammal men mycket snygg och välbehållen. "I skick som ny brukar det heta".

Rask är fortfarande mycket nöjd med sin bil. Utom på en punkt. Ett halvår efter köpet upptäckte han att klarlacken släppt på två ställen på motorhuven. I våras syntes skadorna tydligare och hade blivit fler. Dessutom upptäckte ägaren en likadan släppning på förardörren.
I centrum på två av släppningarna syns små prickar efter stenskott. Övriga sju släppningar har inga sådana spår.

Två billackerare i Gävle har tittat på bilen och har oberoende av varandra konstaterat att huven inte är omlackerad. Båda säger sig övertygade om att släppningarna beror på något fel med lack eller härdningsprocess när bilen tillverkades.
Rask köpte bilen hos Volvohandlaren Samuelsson i Gävle. Den hade haft två ägare och är till skillnad från många andra tyska lyxbilar inte direktimporterad.
Andre ägaren fick en Volvo som tjänstebil efter kort tid. Därför hamnade bilen hos Volvoåterförsäljaren.
Curt-Olof Rask tog kontakt med BMW-representanten i Gävle, Autovation. Där fick han hjälp att skriva en anmälan till BMW:s garantiavdelning. De tre BMW-anställda i Gävle som tittade på skadorna hade inte sett något liknande på en BMW tidigare.
Efter en och en halv månad fick Rask besked att BMW Sverige inte gick med på att bekosta en omlackering. Den motivering han fått är att lackskador av stenskott inte går på garantin.

Rask ringde upp kundrelationsansvarig hos BMW och erbjöd sig att visa upp bilen i Stockholm. Beskedet var att man inte kan göra så. Besiktningar ska alltid göras hos en återförsäljare.
När GD ringer BMW:s relationsansvarige, Dennis Sundin, hänvisar han till att BMW Sveriges policy är att all information till media ska gå genom informationschefen Nils Simonsson. Han är tyvärr sjuk varför GD inte lyckats få kontakt med honom.
Däremot har vi talat med Stefan Gustafsson på Autovation i Gävle. Han har tittat på lackskadorna och är den som skrev skadeanmälan till BMW.
- Det vi kan tänka oss är att salt har krupit in i stenskotten och orsakat att klarlacken släppt. Det är i alla händelser inte rostangrepp. BMW har inte haft liknande problem med andra bilar. Vi har inte undersökt om huven omlackerats. Jag kan se en möjlig faktor till - att bilen tvättats med högtryck så att vatten trängt in under klarlacken där det finns stenskott.
Gustafsson hade helst sett att BMW stått för en omlackering men kan bara konstatera att det blev avslag.

Curt-Olof Rask vet nu inte riktigt om han ska försöka driva sin sak vidare.
Så här säger han:
- Det är inte kul att hålla på så här. Det tar mycket kraft. Jag kan inte förstå BMW:s resonemang. Det är små kostnader för dem att få lacken snygg igen så att en så pass ny och i övrigt fin bil inte ska behöva rulla omkring som dålig reklam för märket.
Om högtryckstvättning säger Rask att han antingen tvättar bilen själv med vanlig vattenslang eller nyttjar Statoils högtryckstvätt.
Det är kanske att ta i att påstå att Curt-Olofs drömbil blivit en mardröm. Men skulle han svara på Motormännens enkät om mest nöjda bilägare så skulle han inte bidra till att höja bilens betyg. BMW:s 5-serie har toppat listan över nöjda ägare fem år i rad.
Och det beror inte på bilen i sig utan på den ovilja importören visat mot att återställa glansen på bilen på good will-kontot.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons