Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

En upplevelse i ljud och färg

/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Rök. Eje Berglund testar en bengalisk eld inför helgens fyrverkerikonsert. Pjäsen avger lite väl mycket rök så Eje är tveksam till att ta med den på konserten.

RÄTTVIKNär publiken väl sitter på plats i det magnifika kalkbrottet norr om Rättvik i kväll är det nog få som tänker på vilket jobb det ligger bakom fyrverkerierna. Publiken kommer att hänföras av sprakande färgprakt som "rinner" ner efter klippväggarna och eldar som sprutar upp ur vattnet.

Dalhallas säsongsavslutning blir en Gävleföreställning där Gävle symfoniorkester står för musiken och Eje Berglund för extravaganserna.
- Skjutschemat tar några dagar att skriva ihop om man kan musiken. Att plocka ihop pjäserna tar två man en vecka. Fem man bygger på fredag och det tar tolv minuter att skjuta av fyrverkeriet, berättar Eje Berglund som redan i onsdags var på plats i Dalhalla för att förbereda.
Eje Berglund och hans team har som hederskodex att inte göra ett fyrverkeri helt likt ett annat. Så även om han skjutit ett antal gånger förr till Händels fyrverkerimusik så kommer upplevelsen vara lite annorlunda.

Nya pjäser testas
Eje och hans medhjälpare, Roland Nilsson, står högt under scentaket på en balk och håller ut en pjäs över vattnet. Det sprakar av silverfärgade gnistor som dalar ner över scenen. Nya pjäser måste alltid testas innan de får vara med i fyrverkeriet.
- Det börjar alltid vid skrivbordet. Jag lyssnar på musiken om och om igen. Ska det vara småpys eller bombardemang? Avståndet till publiken och scenen har betydelse och bomberna måste tajmas med musiken. Jag videofilmar ofta skjutningarna och då syns det på videon hur lång tid det tar från avfyrning till smäll. Levande musik är lite knepig eftersom de spelar olika fort. Är det kallt brukar de spela lite fortare.
När Eje väl bestämt vilka pjäser som ska förhöja musikupplevelsen ska fyrverkerierna sättas enligt ett schema i lådor. Varje bomb förses med elektriska tändstickor som i sin tur kopplas till en pyrosynth.
- Jag är noga med att inte blanda färgerna i ett enda misch-masch. De flesta färger finns utom svart.

En av de stora
Eje Berglund har haft sin fyrverkerifirma sedan 1986 och är en av de stora i branschen. Men egentligen började det mycket tidigare.
- Farsan ansvarade för nöjesfältet i Furuvik. Varje vår och höst var det fyrverkeri. Jag kollade alltid om det fanns något kvar i lådorna dagen efter, säger han och skrattar.
Han, precis som många andra småpojkar, älskade smällandet och sprakandet.
- I mitten på 80-talet höll jag och Janne Claesson på med en del evenemang. Vi köpte fyrverkerier bland annat till någon modevisning och på den vägen är det.
Innan fyrverkerierna blev ett heltidsjobb hade Eje hunnit med att arbeta som processtekniker på Korsnäs, vara dansbandsmusiker och driva livsmedelsbutik i Storvik. Han kom in i branschen i rätt tid.
- Utvecklingen stod still länge men 1990 på Vattenfestivalen vände det. 60 procent av fyrverkerierna skulle komma från hemlandet men i Sverige fanns ingen tillverkning. Sverige fick inte vara med. Nu är det som skjuts från scen inomhus köpt i Sverige. Resten kommer utifrån. Kina är billiga men har inte bra kvalité. Spanien och Italien har bättre grejer men dyrare så vi kör en mix. Spanjorerna är bra på klara färger men pjäserna är fuktkänsliga.

Färg och form utvecklas
Några nya pjästyper har det inte kommit de senaste åren men bomberna har utvecklats vad gäller färg, form och hur länge de hänger i luften. Figurer har blivit populärt, hjärtan till exempel men fyrkanter och bokstäver går det fortfarande inte att göra.
- Fyrverkerierna var från början ett vapen. Kineserna skrämde mongolerna. Vid sekelskiftet var det populärt med brinnande ansikten. Förra året gjorde vi Robert Wells fejs på väggen. Sånt kommer mer och mer. Men folk orkar inte se en grej som brinner i en minut. Till musik funkar det men inte annars.
På tal om Robert Wells så är det Eje som hållit i fyrverkerierna under Raphsody in Rock, en succé som gjort att Ejes karriär fått en puff framåt. Det finns fem firmor i "elitserien" i Sverige och Ejes är en av dem. Det har inneburit mer och mer jobb, stora som små, både i Sverige och utomlands. Nu har de ungefär 100 jobb varje år, bland annat i Finland, Tyskland, Norge och England. Men även om Wells konserter varit en kick så är Ejes bästa minne ett annat.
- Millenniet i Stockholm. Det var det häftigaste jag gjort. Stenbeck betalade hela firandet, säger Eje utan tvekan.

Drar folk
Att fyrverkerier är populärt och drar folk fick han bevis för vid cityfesten.
- Efter E-type var det tomt på torget men kvart i ett på natten när fyrverkeriet skulle börja var det fullt igen. Ingenting annat drar så mycket folk under så pass koncentrerad tid som fyrverkerier.
Inspirationen hittar han bland annat i Valencia där det varje år avfyras fyrverkerier klockan två på dagen, 19 dagar i sträck.
- Det är som kroppsmassage i fem minuter, säger Eje lyriskt.
Han tittar också på kollegors filmer och när Eje Berglund AB har firmafest utan fruar åker filmrullarna fram och personalen gottar sig åt färgprakt och krevader.
- Man blir lite knäpp, konstaterar han.
Eje och Roland beger sig till en av de branta klippväggarna för att testa fler pjäser. En fontän får godkänt medan den bengaliska elden är mer tveksam. Det ryker rejält om den.
- Dalhalla är en utmaning varje gång. Det finns risk för att röken hänger kvar i gropen. Den här får nog publiken att gå hem, funderar han.
Före varje fyrverkerikonsert har Eje hög puls innan han trycker på första knappen.
- Det värsta som kan hända är ett kabelbrott. Det har hänt att vi skjutit av en kabel mitt i fyrverkeriet.
Annars är fyrverkeriets värsta fiende vädret. Den här helgen verkar det dock inte vara någon risk för regn och kyla när fyrverkerikompositör Eje Berglund tar plats bakom sin pyrosynth.

MONIQA SWÄLAS
026-15 96 28
moniqa.swalas@gd.se



Fotnot: Förutom Eje Berglunds fyrverkerier och Gävle symfoniorkester uppträder dansarna Anneli Alhanko och Roine Söderlundh, Vocal Six samt Cirkus Event/Cirkus Cirkör fredag, lördag och söndag.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons