Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Från Åmot till Peking

+
Läs senare

ÅMOT

32 personer, de allra flesta bosatta i Åmot eller mednågon anknytning till orten, ger sig i april ut påett äventyr för livet. Tillsammans ska de ta sig medtranssibiriska järnvägen från Moskva till Peking.

Förväntningarna skruvades upp i helgen dåalla träffades i Åmotsgården för att diskuteraförberedelserna.

Reseorganisatörerna har lång erfarenhet av resande.Margareta Lindblad och Willy Westby, som tillsammans driver ettföretag som ger ut reseböcker har rest sträckanett antal gånger, senast 1999. Då fick de idénatt arrangera en resa för Åmotsborna. En inbjudan skickadesut, 15 personer kom till första träffen i februari förraåret och sedan var lavinen igång.

- Det trodde vi aldrig, säger Margareta Lindblad.

Tredje träffen

I lördags var det tredje gången gruppenträffades. Margareta Lindblad och Willy Westby visade bilderfrån sina resor och deltagarna fick en försmak av vadsom väntar dem.

För några är det en dröm som gåri uppfyllelse när de ger sig iväg, andra har förstså småningom låtit sig övertygas. De 900milen med tåg genom Ryssland till Peking blir till exempelen strapats.

- En vecka på tåg, det kunde jag aldrig tänkamig, säger Ingrid Ivarsson från Åmot, som nuhar börjat vänja sig vid tanken.

Men första klass, eller "soft class", var ett krav. Nuvisar det sig att en del av gruppen måste åka andraklass, eller "hard class" och då får det gådet också, resonerar hon.

- Vi får kanske turas om. Det får bli som detblir.

Både hon och Sigrid Andersson från Hofors gersamma svar om man frågar vad de förväntar sigav resan: Allt!

Margareta Lindblad och Willy Westby följer med, men intesom egentliga reseledare, även om de nog får räknamed att hoppa in i den rollen ibland.

- Vi har aldrig rest med en grupp förut, säger MargaretaLindblad.

Sex dygn på tåg

Drygt 15 000 kronor per person betalar gruppen förresor, mat och logi. Villkoren för att resa på transsibiriskaskiljer sig inte mycket från tidigare. Komforten ärungefär densamma, vilket innebär att bara förstaklassresenärerhar chans att duscha under veckan.

- Lite bättre tåg är det, men resan tar likalång tid, säger Margareta Lindblad.

Den nionde april ger sig gruppen iväg med båt tillHelsingfors och tåg till Moskva. Sedan väntar sex dygnpå transsibiriska järnvägen och i Kina naturligtvisden kinesiska muren och Peking. Efter tre veckor blir det flygresahem.

- Det är ett fantastiskt tillfälle att fågöra den här resan. Annars hade det aldrig blivit av,säger Sigrid Andersson.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons