Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gokart - alla får träningsvärk

/
  • Foto: GUN WIGH Teknikkrävande. Det är inte bara att gasa på om man vill vinna gokartracet. Jesper behärskar tekniken, bromsar i rätt sekund, och blir därmed snabbast.

SPORTLOVXDAX
Den unge pojken tar ledningen direkt. Men efter ett moget "känna-på-varv" vågar jag, tanten, ta upp jakten på allvar. Bildäck i högar rusar förbi och ratten skakar ordentligt när jag gasar.

Annons
Jag börjar hitta tekniken och vet precis när jag ska bromsa för att kunna ta kurvorna så snabbt och mjukt som möjligt. Jag närmar mig Jespers gokart när han plötsligt kommer ut i kurvan lite för mycket. Jag känner utmaningen och kan inte låta bli att glida förbi på insidan. Jag ler belåtet när jag drar ifrån. Men skrattar bäst som skrattar sist. Snart har jag honom i hälarna.
- Det här var det roligaste jag har gjort på länge, är Jespers första kommentar direkt efter racet.
Jesper Wahlström 14 år i Gävle har aldrig provat förut. Han erkänner att han blev förvånad över motståndet han fick, att köra gokart är nämligen en ovanligt jämlik sport.
- Det skulle vara kul att tävla mot kompisarna också, säger han och jag förstår.
Han gillar att det var mer krävande och mer teknik än han hade trott. Nära marken-upplevelsen är stark, det hoppar och skakar ordentligt när man drar iväg. Körplanering och spårval har stor betydelse. Det gäller att komma rätt in i kurvorna, att ta ut dem i tid och sakta ner innan, på det viset tjänar man både kraft och tid.
- Man har kontrollen själv och det är verklighet, summerar ynglingen som lever i dataspelens tid.

Gävle gokarthall har öppet hela sportlovet, med tävlingar varje vardag mellan klockan 15.00 och 18.00 för alla tolv till 18-åringar. För dem kostar det 100 kronor. Men alla som är över 140 centimeter får köra och det kostar 80 kronor om man är yngre än tolv år. En körperiod är på tio minuter och bilarna klarar 60 kilometer i timmen, men de går att ställa om när yngre ska köra. Det är en relativt säker motorsport med få incidenter. På uthyrningsnivån har det aldrig hänt någon olycka.
- Tjusningen med gokart är kontakten med farten och marken, säger Per Fundell som driver verksamheten.
- Du har direktstyrning, du sitter nära backen och accelerationen är bra. En fart- och adrenalinupplevelse, förklarar han.

I vanliga fall har han mest vuxna kunder. Företagsträffar, svensexor och andra vuxengrupper som vill roa sig tillsammans. På söndagarna kommer en hel del pappor med sina barn. Men på skolloven har intresset från unga ökat mer och mer.
Per Fundell har tävlat i gokart och Gävlepokalen tre gånger hör till de mest stolta segrarna. Som småbarnspappa har han lagt sina egna tävlingar åt sidan. Men han tycker att det är ett bra intresse. En jämlik sport, som har samma klasser för tjejer som för killar. Han nämner Lotta Hellberg som ett exempel på en duktig svenska, proffs i både Holland och Italien.
- Och bensinen är miljövänlig, fortsätter Per. Många tror att det blir rökigt inne i hallen, men jag använder bara en speciellt framtagen inomhusbensin tillverkad för gokart. Den är dubbelt så dyr som vanlig bensin, men de farligaste ämnena finns inte i den här soppan.
För att signalera till förarna används olika flaggor. En helsvart betyder "uteslutning för oschysst körning", en blå flagga säger "varning, gå åt sidan och släpp förbi" och den snygga svart-vitrutiga är förstås målflaggan. Gävle Gokarthall är 2000 kvadratmeter stor och ryms i Ageves gamla lokaler för tillverkning av järnvägsvagnar.

När den röda lampan lyser är det dags att avsluta sitt race. Jesper tar ett varv extra, fast han redan kört flera minuter över tiden. Han är nöjd och glad och bär med sig upplevelsen en lång stund efteråt. När han ska dricka läsk efter en stund och lyfter upp burken, skakar vänsterarmen ordentligt.
- Det känns som lätt träningsvärk, jag höll nog lite konstigt i ratten, säger han och skrattar.
Ja, det var Jesper som vann.

Helen Granditsky
026-15 96 41
helen.granditsky@gd.se
Annons
Annons
Annons