Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länet runt för 80 kronor

/
  • Klassiskt hotell. Besöket i Ljusdal varade bara tio minuter, men det räckte för att fotografera det klassiska och bildsköna Järnvägshotellet.

GÄVLE-LJUSDAL-BOLLNÄS
För 80 kronor kan du åka hur mycket du vill under ett dygn.
- Åk, sa chefen och det gjorde jag och fotografen Terese Perman.

Annons
Men först gällde det att planera och att göra det noggrant för att utflykten skulle bli så lång som möjligt och dessutom ge lite utbyte.
Det här var GD:s resplan under nio timmar.
Gävle, Ljusdal, Bollnäs, Edsbyn, Söderhamn och Gävle.
Stäng dörrarna - nu åker vi.
Exakt 8.00 rullade X-Trafiks tåg igen på Centralstationen i Gävle. Vem har sagt att tågen inte håller tiden?
Konduktör Daniel Morin, Gävle kom och registrerade färdbiljetten.
- Försäljningen av endagsturen har blivit en storsäljare, berättade Daniel. Det är många som köpt biljetten som nu i sommar kostar 80 kronor mot normalt 120 kronor.
I Ockelbo fanns det faktiskt många som väntade på tågen. Det är nämligen en mötesplats och det förvirrade någon som helt enkelt klev på norrgående tåg trots att han skulle söderut. Mannen klev av i Lingbo och tvingades sedan åka buss via Sandviken för att så småningom komma till sitt arbete.
För konduktör Morin var det här bara början på en lång dag.
- Det har faktiskt hänt att jag gjort tre turer mellan Gävle och Ljusdal på en dag, skrattar han. Fördelen är ju att det hela tiden kommer nya passagerare så visst blir det omväxling.
Efter tio minuters rast i Ljusdal och ivrig fotografering av klassiska Järnvägshotellet skulle vi till Bollnäs. För övrigt såg Ljusdal heldött ut.
Men det blev stopp i Järvsö.
- Fel på signalerna, förkunnade tågföraren Hans Andersson. Vi kan bara köra i 40 kilometer i timmen.
Så här rullade vi genom Järvsös vackra bygd i lugn och ro,
Men så blev det stopp.
- Åskvädret hade krånglat till en växel och personal är på väg till platsen, förkunnade Andersson.
Så i det läget traskade GD-patrullen fram till föraren.
- Välkomna, sa Hans Andersson som är från Stråtjära. Här står vi och kan inget göra.
Det var riktigt skönt hos lokföraren. Där finns nämligen aircondition.
- Nu är det grönt, sa Andersson och förde spaken, liknar den på ett TV-spel, framåt. Den här spaken är det enda vi behöver använda.
De här tågen går fort. Topphastigheten är 180 kilometer och då förvandlas slyn vid banvallen till ett grönt skynke.
Under de två år som Hans kört loken har han kolliderat med fem älgar, betydligt fler rådjur och fåglarna går inte att räkna.
- Dessutom har jag sett två björnar för några veckor sedan, säger Hans. Det var vid Råhällan norr om Gävle.
Finaste sträckan?
- Jaa, det är nog kring Järvsö, avslutar Hans.
Och så var vi framme i Bollnäs...

TEXT: Jörgen Larsson
FOTO: Terese Perman
Annons
Annons
Annons