Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nätproblem hos Tele2 och Telenor efter händelserna i Stockholm: "Mer pålitligt med sociala medier"

På grund av det stora tryck på telefonnätet som uppstått efter attacken, uppmanar Telenor och Tele2 sina kunder att kommunicera via sociala medier i stället för telefonsamtal.

Annons

– Det sker en överbelastning med anledning av händelserna i Stockholm. Det berör 2G och 3G då. Det påverkar folk som försöker kommunicera med Stockholm och personer som försöker kommunicera ut från centrala Stockholm, säger Telenors presschef Aron Samuelsson.

Problemet belastar inte Telia i samma utsträckning:

– Den senaste kollen vi gjort såg vi inga avvikelser, men vi har förstärkt kapaciteten över området, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia. Vi följer händelseutvecklingen väldigt noga och även monitorerar om vi behöver förstärka ytterligare.

Överbelastningen för de två andra aktörerna beror på att taket är nått för den delen av nätet som är avsett för röstsamtal, berättar Aron Samuelsson.

Det finns inte något sätt för er att öka kapaciteten?

– Nej, inte på så sätt. Det är mer pålitligt att kommunicera med sociala medier nu. Vi har rekommenderat våra kunder att om det inte fungerar att kommunicera med röstsamtal så kan man använda sociala medier. För de som använder 4G fungerar det också bättre.

Tele2 skriver till kunderna på sin Facebooksida:

"På grund av händelserna i centrala Stockholm är mobilnäten överbelastade. Detta medför att det kan vara svårt att ringa och ta emot samtal. Vi ber er att försöka igen, men även använda andra medier som WhatsApp, Viber, Facebook, Messenger, Snapchat etc. Vi gör vårt yttersta för att möjliggöra så alla kan ta kontakt med dom som dom behöver få kontakt med".

Annons
Annons
Annons