Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ointresse möter mc-folket

+
Läs senare

Kan vi bara rädda ett enda liv är det bra både mänskligt och ekonomiskt.
Det säger Jörgen Knutsson, El Trocadero mc-klubb.
Han har funderat en hel del över mc-åkarnas säkerhet och försäkringsbolagens ointresse.

- Vissa försäkringsbolag ställer krav på skinnställ och att endast ägaren eller familjemedlemmar får köra. Andra bolag har inga krav alls.
Jörgen tycker att försäkringsbolagen aktivt borde jobba för att slippa kostnader för trasiga och stulna hojar vilket får bolagens kostnader och därmed premierna att öka.
Han tog kontakt med sju olika försäkringsbolag när han skulle försäkra sin Ducati 996, Biposto, klass sju. Hur mycket en försäkring kostar beror på motorcykelns vikt, kubik och hästkrafter men också på förarens ålder, bostadsort och hur länge man haft körkort.
- Den dyraste var på 24 000 kronor för en halvförsäkring ett helår. Den billigaste kostar 3 713 kronor. De som har dyra försäkringar vill egentligen inte ha hojåkare som kunder.
I en artikel i tidningen MC-folket berättar Olle Molin på Trygg-Hansa bland annat att klass sju-hojarna stod för 70 procent av alla utbetalningar för vagnsskador men bara 40 procent av inbetalda premier. Trygg-Hansa aviserar därför en höjning uppemot 60 procent av försäkringen.

I samma artikel säger Stig Björk i SMCs försäkringskommitté att han tror att sporthojarna kommer att förbjudas om inget radikalt händer.
- Vad händer då? Blir det klass sex-hojarna de ger sig på nästa gång, undrar Jörgen Knutsson.
För över 20 år sedan införde SMC vårträning (avrostning). El Trocadero ville mer och startade påbyggnadskurser för några år sedan. På träningarna nöter deltagarna kurv- och bromsteknik. Instruktörerna är roadracingåkare och träningen sker på motorbanor.
- Vi tog kontakt med samtliga större försäkringsbolag med önskemål om att försäkringen skulle gälla vid övning på bana.
Men övningarna anses som tävling och då gäller inte försäkringen. Inget bolag ville heller sponsra träningen.
- Det behövs fler motorbanor för träning och lek under ordnade former. Det är bättre vi leker där än mellan rödljusen i stan. Nu är närmaste motorbana Karlskoga eller Härnösand.

Jörgen tycker också det är konstigt att inte alla försäkringsbolag ställer krav på skinnställ. Personskadorna blir oftast allvarliga om klädseln är fel. Varma sommardagar är det många som slarvar och kör i jeans eller till och med shorts.
- Om jag kör i badbyxor och kraschar så borde inte andra behöva betala för det. Jag vill inte heller betala för den som ställer hojen olåst på torget. Det handlar inte om att sätta dit folk utan om att få en bra situation för hojåkarna. Det hörs sällan bra förslag på vad man ska göra för att förbättra.
Jörgen tycker att mc-handlarna och trafiksäkerhetsorganisationerna håller för låg profil i de här frågorna.
Han ger också en känga till tillverkarna.
- Hojen måste hålla om man lägger omkull den. Och reservdelarna måste bli billigare. Klart handlarna ska tjäna pengar men inte hur mycket som helst. Kåpor kostar horribelt mycket och kåpor är gjorda i ett plastmaterial som inte går att reparera...

MONIQA SWÄLAS
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons