Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

The Sims-succén kom till av en slump

/
  • Sims skapare. Will Wright är mannen bakom dataspelet

Den bäst säljande dataspelserien just nu handlar om amerikanskt förortsliv och liknar i mångt och mycket vårt vardagliga liv. Hjärnan bakom spelet, Will Wright, ger sin syn på varför "The Sims" är så populärt.

Historien om Will Wright och hans skapelser börjar i slutet av 80-talet när han under arbetet med ett helikopterspel gjorde ett program för att skapa banor åt spelet. Han insåg att han tyckte det var roligare att bygga upp miljöerna än att spela själva spelet och tillsammans med hans intresse för arkitektur började en idé växa fram om ett spel där man bygger upp och sköter en stad.
Dessa idéer ledde fram till spelet "Sim City". Det blev en stor framgång och otaliga uppföljare och varianter på temat producerades under de kommande åren (det senaste var "Sim City 4" som släpptes i början av 2003).
När Wright under slutet av 90-talet experimenterade med att simulera invånarna i Sim City för att ge spelet en mer detaljerad och småskalig miljö insåg han att han hade ett helt nytt spelprojekt i tankarna, "The Sims". Ett spel om det vardagliga livet som en virtuell människa. Will Wright själv beskriver spelet som ett strategispel i förortsmiljö som tilltalar både killar och tjejer.

Det som gör Will Wright så intressant som spelskapare är att han fått helt nya grupper av spelare att fastna framför skärmen. Med "Sim City" har lärare upptäckt att spel kan användas i undervisningen för att få eleverna att förstå alla de faktorer som samspelar i en stad.
I "The Sims" har mycket av den stora försäljningsframgången berott på att en stor andel av köparna är tjejer - en målgrupp som hittills varit klart underrepresenterad i spelsammanhang. I en bransch som ofta hängs ut som omoralisk och våldsförhärligande står Wrights spel ut från mängden genom att skapa positiv publicitet även utanför spelpressen.
Wright berättar att spelet från början tilltalade en väldigt liten grupp hängivna spelare eftersom det var ett sådant nytt koncept, men att försäljningen verkligen började ta fart när dessa fans, som framför allt var killar, visade spelet för sina flickvänner, systrar och tjejkompisar. För första gången fanns ett spel på marknaden som nådde sina framgångar genom att en majoritet av spelarna är kvinnor.
- Det beror framför allt på två saker, berättar Will Wright, flickor vill se tydliga resultat av sitt spelande. Dessutom tror jag att de tilltalas av den sociala biten av spelet. Att de kan prata med sina vänner om vad som hänt i spelet och hur de utvecklat sin "sim" sedan sist.

I dag har spelserien, som består av "The Sims" och fem tilläggspaket, sålts i 25 miljoner exemplar och dominerar säljlistor världen över. Det är intressant att se hur ett spel om vanligt svenssonliv tilltalar så många, men kanske är det tack vare det vardagliga och lättsamma. Det finns förvisso våld i spelet i form av örfilar eller slagsmål och precis som med tamagotchis kan dina simmar eller deras barn dö om du inte sköter dem, men det är hela tiden visualiserat på ett serietidningsaktigt övertydligt sätt och med lustiga läten.
Jag frågar Will Wright om det är medvetet som de försökt undvika eller lätta upp allvarliga ämnen som exempelvis hustrumisshandel och mobbning i spelet.
- För oss var det viktigt att hålla spelet på en lättsam nivå. Om spelaren själv vill skapa en allvarlig eller tragisk situation så är det upp till dem att föreställa sig och fantisera fram det, men spelet ska inte måla upp sådana bilder.

Figurerna som man styr i "The Sims" har visserligen olika personligheter och vissa föredrar till exempel att läsa en bok framför att spela flipper när de vill ha roligt, men de allra flesta spelare försöker snabbt avancera inom sitt arbete för att ha råd att köpa så mycket som möjligt till hemmet. De flesta skulle nog säga att det är ett oerhört materialistiskt spel med vissa tvivelaktiga värderingar, men Will Wright menar att det främst handlar om hur du själv väljer att spela spelet, men också att kritikerna har missat ett tydligt budskap.
- "The Sims" är egentligen en parodi på materialismen som levnadssätt och jag kan inte förstå att folk inte ser det. Alla saker som du kan köpa i "The Sims" har till exempel en inbyggd tidsinställd bomb eftersom de går sönder eller blir smutsiga efter ett tag. De kräver reparationer eller nyinköp hela tiden och det slutar med att du blir slav under de saker som du äger.

Självklart försöker Will Wrights företag Maxis rida vidare på de framgångar som "The Sims" uppnått. De jobbar med en expansion om kändisskap, The Sims Superstar, The Sims Online, The Sims 2, samt ett hittills oannonserat och hemligt projekt som Wright är helt uppslukad av. Exakt vad det är kan man bara spekulera i, men vi kan nog räkna med att det blir ytterligare ett spel för en ovanligt bred massa och som ställer sig från behörigt avstånd från problematiska ämnen, men som säger en hel del om den värld vi lever i. Hittills har det varit Wrights specialitet.
Erik Hansson
erik@level7.nu
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons