Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Tre år senare hände det igen

+
Läs senare
/
  • Dansken Knud Hansen var den ende som klarade kraschen och 13 timmar i kyla och snö. Arkivbild: Kurt Elfström

Exakt på dagen tre år efter olyckan inträffade ytterligare en flygkrasch på Rörberg. Den här gången med dödlig utgång.

Det var måndagen den 13 februari 1978 som ett plan av exakt samma modell som det som kraschade 1975, en Cessna 402, lyfte från Bromma med destination Rörberg. Vädret var bedrövligt med kyla, snö, blåst och mörker.
Ombord på planet fanns två piloter och tre passagerare: Henry Wichardt, chef för Gävle Lokaltrafik, Ted Reinhold, verkmästare på Gävle Lokaltrafik samt dansken Knud Hansen.
Klockan 20.10 hade piloten kontakt med flygledaren i Rörberg därefter blev det tyst.
Ett stort räddningspådrag drogs igång med polis från Gävle, Sandviken och Hedesunda, värnpliktiga från I14 med bandvagnar och personal ur flygplatsens räddningstjänst med snöskotrar. Dessutom sökte en helikopter från F15 av området. Men det tog 13 timmar att hitta vraket. Strax efter klockan nio på morgonen den 14 februari hittades det i skogen fem kilometer söder om flygplatsen.
Längst in i planet, inklämd på tvären, hittade räddningspersonalen den ende som överlevt, dansken Knud Hansen från Köpenhamn. Han hade brutit båda armarna och vänster hand men var trots det och tunn klädsel i kylan vid god vigör.
De båda piloterna och de två gävleborna var döda.
I december 1978 offentliggjordes Luftfartsverkets protokoll. Enligt det berodde olyckan på att piloterna inte följt de bestämmelser som gällde för Rörberg vid inflygning.

Moniqa Swälas
026-15 96 28
moniqa.swalas@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons