Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Välståndet flödar på båtmässan

+
Läs senare

Välståndet i landet är gott,mycket gott. Så tolkar jag överflödet och lyxenpå höstens båtmässa i Stockholm som stängeri kväll efter fyra intensiva dagar.

Höstmässan är den sjätte och störstahittills. Varför på hösten? Jo, tillverkarna avstora båtar vill ha order nu för att ha fullt jobbäven under vintern.

Köerna var redan första dagen jättelångatill mässans värsting, Pershing, en 54 fots lyxkryssareför tolv miljoner. Jag antar att inte speciellt mångavar presumtiva köpare. Dessbättre kostar det inget atttitta och drömma.

Har "allt"

Jag nöjde mig med att gå ombord påStorebros nya 46-fotare, lätt igenkännbar trots ny designpå överbyggnaden. Den har också ny skrovformför minskat svall. Det gläder en skeppare till en simpel31-fots motorseglare som drabbats av jättevågar frånPrincess- och Storebrobåtar, långt tuffare änfrån Finlandsfärjorna.

Storebro 465 Biscay, vars föregångare 430 byggtsi mer än 100 exemplar, har "allt" med till exempel radar,elektroniska sjökort, mikrougn, komplett porslins- och glasförrådoch inbyggd TV/video. Även mysfåtölj i ljust skinningår i priset, 6,1 miljoner svenska kronor.

- Folk vill ju i alla fall ha allt. Det du kan väljatill är ytterligare ett ankarspel och sidopropeller ävenbak, säger en försäljare.

Storebro hinner göra tio båtar av den nya modellentill nästa säsong. Beställning nu ger leveransi maj.

Bland motorbåtarna finns också två i träfast man kan tro att de är i plast. Kamoj heter de och ärbyggda i Taiwan, en 25 fots daycruiser och en 35-fots racer. Båtarnaär byggda med täta träspant och marinplywood. Skrovenär epoxylackade elva gånger. Konstruktionen ärbåde starkare och lättare än glasfiber.

Största båten kostar 295 000 inklusive 200 hästarsutombordare. Sjösättningsvagn med stomme av trä(!) kostar extra.

I år landar försäljningen av nya båtarpå 1,75 miljarder kronor. Den skulle kunna vara ännulitet högre, brist på båtbyggare gör attvissa varv inte hinner producera i takt med orderingången.Med allt som hör båtar till omsätter branscheni år cirka fem miljarder.

Form som ett lönnlöv

En av nyheterna bland nära 40 segelbåtarär en trailerbar 22-fotare, Jeanneau Sun 2000. Båtenhar centerbord och klarar sig med 30 cm vatten. Inplastad bottenplåtpå 350 kilo gör vikten så pass hög som 1100kg. Sittbrunnen är mycket rymlig. Det finns också enhel del plats under däck men inredningen är spartansk.Pris 136 000 kronor.

Den nyskapande finländaren Gyu Christer Lönngren,han som ritade Ockelbotillverkade Go Five, visar nu One 40 i färdigversion (konceptbåten var klar våren 1999). 40-fotarenliknar ingen annan utom lilla Go Five. Det är frånden Lönngren hämtat skrovformen. Idén fick hannär han såg ett lönnlöv (!) på vattnet.Många fnyser, andra förtjusas.

- Jag skiter i vad kunderna vill ha. Jag gör det jagvill och sen hoppas jag någon vill köpa, sägerhan.

Lönngren vill göra en serie, utöver 40-fotarenoch Go Five även en 33-fotare och en 50-fotare. Föratt det ska lyckas måste han få tillräcklig ekonomiskuppbackning. Och det har han inte än.

Mässan är öppen bara för båtar översju meter. Det finns en mycket mindre, Walker Boy. Den ärroddbåt, segelbåt, motorbåt och släpjollei ett. Walker Boy är världens största formpressadeföremål, gjord i samma material som bilars stötfångare.Den tillverkas i Seattle. 450 exemplar har sålts i Sverigei år, vilket är en dags produktion.

Vikten är 32 kilo och båten har ett sjösättningshjuli aktern. Den är godkänd för 193 kilos last.

- Den är litet större, seglar bättre, ärlättare och billigare än en optimist, säger importörenUlf Ericstam som tillsammans med hustrun seglade en hel del medbåten i somras. Komplett med segel kostar den 11 000.

Bredband för båtbruk

Tillbehörssidan vimlar av elektronik. Internetmed bredband är nu tillgängligt för sjöbruk.Kruxet är jätteantennen som går lös pårunt 100 000 kronor. Dessutom behövs ett satellitmodem föri sammanhanget ynka 3 000 spänn.

Sjöfartsverket visar upp det första elektroniskabåtsportkortet, klart precis till mässan. Det täckerStockholms skärgård.

Två företag har köpt rätten till korten.Lars-Göran Nyström vid Sjöfartsverket tippar attpriset landar på 7 000 kronor. Till det kommer programvaraför cirka 3 000.

Saknar önamn

Dyrt vid jämförelse med de elektroniskasjökort som bygger på scannade papperskort. Dessutomsaknar Sjöfartsverkets kort än så länge namnpå öarna. Och ingen som helst landinformation ingår.Det hänger ihop med att de digitala sjökorten ärframtagna för yrkessjöfarten där i stort sett barafarleder och fyrar är viktiga.

- På sikt kombinerade sjökort och landkartor. Vihar gjort vissa tester ihop med lantmäteriverket, sägerLars-Göran Nyström.

Först då, och med lägre priser, lär försäljningenta fart.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons