Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Våta drömmar i november

+
Läs senare
/
  • Hittills största Rib-båten på Stockholmsmässan kostar 1,9 miljoner. Då får man hytt med två stickkojer, teakdäck och dubbla motorer som presterar 45 knop i ekonomifart... Foto: OLLE HILDINGSON

Mörka och trista november känns långt borta när man passerat svängdörrarna. Doften av båtplast är påtaglig under några dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Årets höstmässa för båtbranschen pågår till och med söndag och är den femte i Älvsjö efter några år i Globen. Den bjuder en orgie av häftiga båtar och nya tillbehör. Det krävs i regel en tjock plånbok för att handla. Men att gå runt och drömma är gratis. Så när som på entrébiljetten förstås.
Båtbraschen fortsätter att öka sin omsättning. Nyförsäljningen av båtar i år kommer troligen att hamna på två och en halv miljard kronor. Det är högsta siffran sett över en tioårsperiod.
Den här gången visas drygt 130 båtar, varav cirka 40 är segelbåtar. Var tredje båt är nya för svensk publik. Några har faktiskt världspremiär, bland annat en 36 fots Rib-båt som är bobar...
Rib 36, som den kallas, kostar 1,2 miljoner i snikutförande. Vill man ha den med dubbla inombordsmotorer, teakdäck och annat som finns i utställningsbåten är priset 1,9 miljoner.
Rib-båtar har ett plastskrov med sidor av uppblåsbara gummituber. Hittills har de varit öppna, vissa med en vindruta men inte mer väderskydd än så. 36:an har försetts med hytt som ger sittplats under tak för åtminstone sex personer och en "salong" med två stickkojer och toalett.
Går det att finna köpare till en så extrem båt?
- Visst, vi har redan omkring 25 seriösa spekulanter, säger en representant för RIB Unlimited.

Det finns också många mer traditionella motorbåtar. En viktig faktor är höga fartresurser. Många av de nya snabbgående motorbåtarna är påfallande smala i förhållande till längden. Det klassiska Smugglerskrovet går med andra ord igen.
Vid segelbåtsbrygorna ligger många miljonbåtar "förtöjda." Dit hör Elan 37, en riktig snabbseglare. Den är välinredd för familjebruk men i första hand tänkt som cruisingbåt. Det finns också segelbåtar som inte kostar en förmögenhet. En världsnyhet är Ridas 26, byggd i Estland. Den seglaren går att köpa från 390 000. Men då ingår inte motor.

En annan nyhet på segelbåtssidan är Odin 820 Den är närmast en hybrid eftersom den som motorbåt kan marscha i 20 knop! Den kan ses som en utvecklad uppföljare till amerikanska Mc Gregor 26. Odin väger 1,8 ton inklusive trailer. Med fällkölen uppe klarar den sig med 30 cm vatten. Vattenballasttanken på 780 liter fylls på tio minuter vid segling.
- Båten ser för djävlig ut när den rusar fram som snabb motorbåt men är oerhört praktisk. Vi sålde 50 Mc Gregor. Det blir säkert många av den här också, säger en säljare.
Två unga män avslutade sina studier vid högskolan i Halmstad med att konstruera världens troligen första sladdlösa dödmansgrepp för båtbruk. Tre år senare har de startat företaget Aqualiv och har en färdig produkt att saluföra. De kallar den Mobwatcher.
Det traditionella dödmansgreppet på båtar består av en sladd kopplad mellan motorn och handleden. Om något händer ombord måste sladden lossas och då är funktionen borta. Mobwatcher består av två små manickar, den ena är en dosa som man lämpligen stoppar i en ficka. Apparaterna har radiokontakt och fungerar alltså även om föraren inte sitter vid ratten. Faller han i vattnet stängs motorn av. Kustbevakningen, Sjöräddningen och fiskare ska prova Mobwatcher i vinter. En blivande världsprodukt både för yrkes- och fritidsbåtsbruk?!
OLLE HILDINGSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons