Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Först med det allra senaste

Ellen Key är kvinnan bakom de inredningsidéérsom alltjämt gäller, ljus, luft och funktion.

För hundra år sedan ville hon sopa ut det mörka,överlastade och instängda i hemmen. Hennes tankar ansågsvara otroligt radikala.

Ellen Keys idéer var banbrytande när hon gav utboken "Skönhet för alla". Ljus, luft och funktion varhennes inredningsideal.

Den engelske inredningsgurun Terrence Conran har sagt attden som vill förnya sitt hem borde börja med att bäraut allt som finns där och sedan bara bära tillbaka detsom absolut måste vara kvar. Tanken är typisk förde minimalistiska linjen i nutidens inredningsmode, och liggerinte långt ifrån de heminredningstrender som slogigenom för precis hundra år sedan.

Ellen Key (1849 - 1926) ville sopa ut det mörka, överlastadeoch instängda i 1800-talets inredning och släppa infrisk luft. På Ellen Keys tid var detta med ljus och enkelskönhet inte bara ett mode, utan en hel ideologi som syftadetill att förbättra människan i grunden. Det dunkla,överbelamrade och tillgjorda skulle ersättas av detenkla och funktionella, och detta i sig skulle påverka människanpositivt. Stärkta av sina rena, vackra hem skulle människornarikta sin blick mot det gryende 1900-talet och möta den nyatiden, förädlade av den skönhet de omgav sig med.

Otroligt radikal

- Det kan vara svårt att i dag förståhur otroligt radikala Ellen Keys idéer var, sägerIngela Bendt, författare till boken "Ett hem för själen- Ellen Keys Strand (Albert Bonniers förlag.)

- Allt det här var oerhört nytt, ett helt nytt tänkandesom bara en liten grupp människor tog efter i början.

Kanske kan det vara svårt för oss i dag att sehur pinnstolar, lätta gardiner och enfärgade tapeterkunde vara så radikalt. Än mer oerhörda ansågsEllen Keys idéer om att heminredning och vardagsföremålpåverkade människan som helhet och hade konsekvenserför hennes hälsa.

Skönheten var för Ellen Key inte en lyx, utan enlivsnödvändighet. Den skulle fördjupa och förfinamänniskan, och den skulle finnas överallt. Skönhetenär ett behov som alla andra, menade Ellen Key, ett behovsom länge hade förnekats de arbetande klasserna ochsom för all del inte flödade hos överklassen heller.

I artikeln "Skönhet i hemmen" från 1897 släpperhon loss sitt förakt för det sena 1800-talets inredningstil:"... rum där stolarna - med obekväma svängda ryggstödi ögleform och stoppad kullrig sits - är av imiteradmahogny, bordet med sina dumt svängda fötter av imiteradvalnöt och byrån av imiterad ek; där en lampai bjärtgul brons hänger i taket; brokiga oljetryckstavlori förgyllda ramar och målade terracottarundlar medfigurer hänga på väggarna; där ett röttplyschalbum och ett himmelsblått glasfat till visitkortstå på bordet och ett par målade porslinsvasermed konstgjorda blommor pryda byrån".

Påverkad av fränder i England och på kontinentengår Ellen Key på i ullstrumporna och sågar alltpompöst och utstyrt jäms med fotknölarna.

Herrgårdsliv

Hennes eget inredningsideal härrörde tillviss del från herrgårdslivet på landet. EllenKey växte upp på en herrgård i Småland,ett älskat hem som hon längtade tillbaka till hela sittliv.

Familjen förlorade herrgården när Ellen var34 år, och inte förrän hon vid 60 års ålderlät bygga sitt hus Strand fick hon åter ett riktigthem, där hon kunde rota sig och genomföra sina idéeri praktiken. Men hon följde inte nitiskt sina egna riktlinjer.

Trots sitt vurm för det nya och moderna behöll honvissa ärvda möbler från sitt föräldrahem.

Ingela Bendt menar att vi måste titta på EllenKeys samtid för att få klart för oss hur dramatisktmodernt Ellen Keys hem var. Ett hem skapat av en kvinna i 60-årsåldern.

- Om vi jämför Strand med till exempel Hallwyllskapalatset i Stockholm som byggdes bara något tiotal årföre Strand, då kan vi få en uppfattning om huroerhört annorlunda Strand var, säger Ingela Bendt.

Vid sekelskiftet samlade Ellen Key sina skrifter om skönhetoch hem till en bok som gavs ut under namnet "Skönhet föralla". När den kom ut i studentföreningen Verdandissmåskriftserie blev den genast ett begrepp.

Skönhet för alla gav konkreta råd om hur detmoderna hemmet skulle inredas.

Förebilden var Carl Larssons hem Sundborn i Dalarna,en lätt, lantlig stil som pekade framåt mot jugendoch funktionalism. Ellen Key hyste agg mot all grannlåt,som draperier och braskuddar, porslinsmålningar, mattormed djur och landskap på och prydnader i största allmänhet.Andra hatobjekt var mönstrade tapeter och tunga gardiner.

Skulle man ha tapeter borde man vända den mönstradesidan mot väggen och använda den tomma baksidan pådem, tyckte Ellen Key. Det i en tid då det inte fanns enfärgadetapeter.

Rummen fick inte heller bli belamrade med saker, enligt henneslära. "I överfyllda hem får man känslan avatt människorna är till för möblernas ochrummens skull, inte dessa för människorna" dundrar honi Skönhet för alla.

Två utställningar

Tillsammans med konstnären Richard Bergh ochhans hustru Gerda ordnade Ellen Key två utställningarpå Stockholms Arbetareinstitut, "den blå möbeln"och "det gröna rummet". Året var 1899 och ambitionenvar att visa arbetarna hur de med enkla och billiga medel kundeskapa ett vackert hem. Men det var intellektuella familjer i nya,välbeställda förorter som Saltsjöbaden ochDjursholm utanför Stockholm som hakade på den nya trendenoch gjorde den till mode. (PM)

ULRIKA FÅHRAEUS
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons