Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Homestaging - ett lyft som säljer

+
Läs senare
/
  • Vardagsrummet före. Både kattpelaren, motionscykeln och en mönstrad soffa kan göra det svårare för nya mäniskor att se sig själva i miljön.

Det heter "homestaging" och är ett relativt nytt begrepp. Det går ut på att man stylar ett hem inför föräljning för att få ut högsta möjliga pris. När Martin Timell i Äntligen hemma försökte hitta en svensk översättning för homestaging var "flyttstyling" det bästa han kunde komma på.

De är riktiga pionjärer och har ändå fullt med jobb redan innan de öppnat kontoret.
Förra helgen var "deras" första visning. Ett parhus i Sätra skulle säljas och "i&i" hade fått i uppdrag att göra en "homestaging" inför försäljningen.
- Vårt jobb funkade verkligen, säger Lena med en tydligt lättad ton.
- Vi var med och hörde på plats att spekulanterna var imponerade över hur fint det var. De pratade om att stilen skulle passa även hos dem själva.
- Och det är precis det som är konsten, förklarar Ulrika. Att skapa en inbjudande men samtidigt en neutral miljö där helt olika människor kan identifiera sig själva.
- Det kändes jätteskönt att få bekräftelse, fortsätter Lena.

Det är bråda dagar för inredningsproffsen Lena Björklund och Ulrika Jutterström. De har precis startat firman "i&i", som står för inredning och inspiration. Lena är diplomerad färgsättare med många år i färgbranschen. Hon har också gått inredningskursen "rum & form" i Stockholm. Ulrika har gått en annan kurs i homestaging. Hon är dessutom utbildad hälsopedagog och har läst om stress och om hur vi människor påverkas av olika miljöer.
-Vi vill även jobba med arbetsplatser, berättar hon. Med rätt satsningar på miljön kan man minska sjukskrivningarna. En trivsam känsla och stressfria rum är exempel på viktiga investeringar för ett företag, men det kräver kunskap.

De har redan blivit kontaktade av några företag som vill ha deras tjänster. Även privatpersoner som fått tips om tjejernas affärsidé har hört av sig. Eftersom det är lätt att bli hemmablind kan det ibland göra gott med lite inredningshjälp i ett hem.
Men då gäller precis motsatsen till homestaging, nämligen att hitta kundens personlighet och framhäva den i hemmet. Om en person älskar en viss typ av böcker eller musik bör det synas till exempel.
Vid homestaging ska man däremot skala bort det personliga, men utan att nagga på hemtrevnaden. Olika människor ska kunna identifiera sig själva och se bostadens möjligheter för just dem. Inga familjeporträtt eller personliga kom-i-håg lappar på kylen. Bort med alla ytterkläder i hallen och bort med träningscykeln framför teven. Gärna färska blommor i en vas och matchande prydnadskuddar för en inbjudande känsla.

Ulrika och Lena har kontakt med både Lindholms möbler och hantverkare som de anlitar vid behov. Men de drar sig inte för att måla om en vägg själva om det skulle behövas. De utgår alltid ifrån de möbler och prylar som redan finns som de rensar i, möblerar om och ibland byter ut.
- Det är ju så att den som säljer sitt hem, gör det ofta därför att han eller hon har blivit trångbodd, samlat på sig för mycket saker och måste skaffa större. Men den som ska köpa stället är också på väg till något rymligare och vill uppleva en känsla av rymd. Därför är det smart att rensa bort möbler innan en visning, förklarar Ulrika.
Hon har själv varit husspekulant en period och vet vad hon pratar om.
- Första intrycket och hallen är viktigast, säger hon. När jag åkte runt på visningar var vissa ställen så hemska att jag vände direkt i dörren. Och så behöver det inte vara.
Helen Granditsky
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons