Annons

Du blir lycklig av utomhusträning

/

För många av oss är utomhusträning beroendeframkallande. Och nu har forskarna bekräftat det vi tidigare anat: De som rör på sig utomhus känner sig mentalt starkare och är mindre deprimerade än de som motionerar inne.

Efter en lång arbetsdag framför datorn känns det avkopplande att få knyta på sig joggingskorna och ge sig ut på en kvällsrunda. Att få andas frisk luft, känna doften av gräs och se träd och himmel ger energi.

Nu har forskare sett att just utomhusträning gör gott för den psykiska hälsan.

På universitetet i Peninsula i USA har man jämfört studier som gjorts på människor som tränat inomhus respektive utomhus.

Forskarna såg att känslan av mentalt välbefinnande var starkare hos dem som ägnade sig åt utomhusträning. De kände sig mer positiva och var mindre spända, arga och oroliga. De hade mer energi och mindre tendens till att utveckla depression än de som tränade inne. Forskarna märkte också att utomhusmotionären visade större benägenhet att fortsätta träna. Någon förklaring till varför det upplevdes som så positivt att röra på sig i utomhusmiljö fann man emellertid inte.

För några år sedan gjordes det en liknande översikt i Sverige. Den leddes av Ebba Lisberg Jensen, filosofie doktor i humanekologi, på uppdrag av Folkhälsoinstitutet. Översikten skulle fungera som underlag i ett försök att motverka stillasittandet.

– Det finns flera studier som visar att de som har rört på sig i gröna miljöer känner sig hälsosammare och mer välmående. Inte bara fysiskt utan även psykiskt, säger Lisberg Jensen.

Men precis som i den amerikanska undersökningen kom hon fram till att det är svårt att fastställa anledningen. Om man frågar hur någon känner sig efter ett träningspass får man ett subjektivt svar som är kopplat till den kultur man är uppvuxen i, menar hon.

– I vår kultur, till exempel, får vi höra ända sedan barnsben att det är härligt att röra på sig i solskenet och i naturen. Medan man i många andra varmare länder aldrig frivilligt skulle vistas i solen och särskilt inte springa i värmen, säger hon.

Kanske är det så, att i vårt moderna samhälle där vi bor långt från skog och mark – den miljö vi rent biologiskt är tänkta att vistas i – har ett stort behov av att lufta oss i det gröna på fritiden?

– Det stämmer. Den så kallade ”romantiska friluftslivstraditionen”, som innebär att man vistas i naturen, och också nyttjar den genom att plocka bär eller svamp, är särskilt utbredd i Norden, Nordamerika och i viss mån i Storbritannien. Denna längtan efter naturen är helt klart en reaktion på det stressiga samhället.

Den moderna människan översköljs ständigt av information av olika slag, något som bidrar till en pressad vardag.

– Det fullkomligt flödar in information. Den här stressnivån som vi har nu har vi aldrig haft tidigare, det är inte konstigt att människor söker lugn i naturen.

Minna Tunberger/TT Spektra

minna.tunberger@ttspektra.se

  • Populär utomhusträning

    Löpning ger utmärkt konditionsträning och om man springer i naturen blir man dessutom extra uppiggad. Många gillar löpning för att man kan utöva det när som helst. Det enda som behövs är sköna kläder, gärna sådan som andas, och ett par bra skor.

    Powerwalking. Att gå i raskt tempo har blivit ett omtyckt sätt att träna på eftersom det inte sliter särskilt mycket på knän och leder och man slipper ”köra slut på sig själv”. Man kan med fördel använda stavar och skor med rundad sula, för att man ska aktivera bålmuskulaturen medan man går.

    Gruppträning i det gröna. Bootcamp. En träningsform som den amerikanska armén utvecklade under Vietnamkriget för att snabbt träna upp soldaternas styrka, kondition och uthållighet. I Sverige finns den i olika varianter. Man använder sig av den egna kroppsvikten och föremål i naturen, som nedfallna träd och stockar. Kondition varvas med styrketräning och man går från en övning till en annan utan att vila.

    Crossfit. Kan tränas både inne och ute. Man använder sig av träd, bänkar, trappor, med mera som redskap. Rörelserna är naturliga, som att stå, hoppa, kasta, putta, klättra och springa. Tunga lyft varvas med lätta och övningarna utförs mot klockan, vilket gör det lätt att tävla mot sig själv.

    Gymmen har flyttat ut. Det har blivit allt vanligare att personliga tränare, PT:ar, har sin bas utomhus. Där ägnar man sig åt allt från att springa i backar till att använda traktordäck och trädstubbar som vikter.

    Löpträna via gymmen

    Många gymanläggningar anordnar löpträning, både på individuell nivå och i grupp. Så länge väder och underlag tillåter håller man sig utomhus. När det är för halt används gymmets löpband. (TT Spektra)

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons