Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cibes Lift har hjärtat i Järbo

/
  • Moderater från riksdagens skatteutskott besökte Cibes Lift i Järbo – i sällskap av Sandvikenmoderaterna Riitta-Liisa Björk och Jonas Klang. Längst till höger Cibes försäljningschef Dan Dannberg.

Kan man ha ett huvudkontor i Gästrikland? Nej, sa Sandvik. Ja, blev svaret när en grupp moderater från riksdagens skatteutskott ställde frågan under en miniturné i Gästrikland i går.

Annons

Moderatgruppen, där även Sandvikens oppositionsråd Riitta-Liisa Björk ingick, började med ett besök hos landshövdingen i Gävle och ett samtal om exportens betydelse för länet. Sedan fortsatte man till Lantmäteriet, där bland annat huvudkontorets placering i Gävle diskuterades, och sist på programmet stod ett besök hos hisstillverkaren Cibes Lift i Järbo.

Cibes har nyligen flyttat tillbaka företagsledningen från Stockholm till Järbo – och frågan om medelstora och stora företags möjligheter att ha sitt huvudkontor i Gävleborg var något av temat för politikernas rundresa.

– Jag ställde frågan till Lantmäteriets generaldirektör, Bengt Kjellson, om det innebär någon begränsning att ha sitt huvudkontor i Gävle. Nej, det gör det absolut inte, svarade han. De har ett flertal medarbetare som flyttat från Stockholm till Gävle och har inga problem att rekrytera, sa Lars Beckman, M.

Cibes försäljningschef Dan Dannberg gav samma besked. Företaget har satsat på språkkunskaper inom sin säljorganisation och har även i övrigt behov av högutbildad personal, men har inga problem att rekrytera.

Nu är möjligheterna goda till att Cibes blir kvar i Järbo.

– I dagsläget har vi inga planer på att flytta. Våra befintliga lokaler utgör en begränsning för hur mycket vi kan växa men kan vi hitta en lokal där vi kan lösa det logistiska problemet och få ett bättre flöde så är förutsättningarna bra, sa han.

Moderatpolitikerna hann också med att ge oppositionen en känga och det gällde då förslaget om kilometerskatt för tunga lastbilar.

– För Cibes skulle det innebära att hissarna blev dyrare och då skulle färre köpa, sa Lars Beckman.

Samtidigt vill Socialdemokraterna till skillnad från regeringen satsa 11,5 miljarder kronor på järnvägsnätet fram till 2015 – och fungerande järnvägstransporter, både för människor och gods, har också efterfrågats av näringslivet i regionen.

Skatteutskottets ordförande Ulf Berg, M, menar dock att entreprenadmarknaden inte har resurser att hantera hela den summan som Socialdemokraterna vill lägga.

– Det finns en risk för överhettning och då gäller det att vi har en balans, sa han.

Annons
Annons
Annons