Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Danska tågbolaget DSB ligger i startgroparna

+
Läs senare
/
  • Resenärerna kommer inte att märka några större skillnader när DSB tar över Upptågstrafiken.

Inom kort tar danska DSB över Upptågstrafiken mellan Gävle och Upplands Väsby. Att flera av företagets olika dotterbolag varit i blåsväder är inget som ska påverka trafiken här, menar ledningen.

Nydesignade tåg, nya skydd på sätena och annan uniform på personalen. Det är de enda förändringar som resenärerna ska förvänta sig när SJ den 12 juni lämnar över entreprenaden av Upptåget åt DSB Uppland AB, det nybildade dotterbolaget till det statliga danska järnvägsbolaget DSB. I alla fall enligt affärsområdeschefen Lena Eriksson.

– Det ska inte handla om några stora saker och jag förväntar mig att det ska gå så smärtfritt som möjligt. Sedan är ju alltid så att allt ska trimmas in och vi jobbar stenhårt på att hitta riskzonerna, säger hon.

Något som inger trygghet för den nya operatören är att de flesta bland personalen på Upptåget valt att gå över till DSB. Totalt uppgår personalstyrkan till ett drygt 80-tal personer.

– Alla har blivit erbjudna att vara kvar och det är bara några som tackat nej och gått över till Norrlandståg. Vi har också nyrekryterat några lokförare, säger Lena Eriksson.

En nyhet är att en tredjedel av personalen nu ska stationeras i Gävle. Resten blir kvar i Tierp som tidigare varit enda stationeringsort.

– Att vi etablerar en depå i Gävle har att göra med vårt avtal med Bombardier som ju har en underhållsdepå här. Men det har också funnits önskemål från personalen som bor i Gävle, det blir mindre resor för dem.

Danske Statsbaner har expanderat rejält på den svenska marknaden de senaste åren. Medan Öresundstrafiken i Skåne och Danmark omgärdats av skandalaffärer och ekonomiska problem har dotterbolaget DSB First Väst kritiserats även internt för dåliga förberedelser och bristande kompetens när man tog över trafiken i Västsverige före jul.

Men det säger inget om förutsättningarna för DSB Uppland, menar Lena Eriksson.

– Det handlar om helt andra affärer och ett mer komplext system med andra vagnar. Men självklart har vi tagit lärdom av tidigare affärer och gör allt för att säkra för personalen, säger hon.

DSB Upplands kontrakt med huvudmannen Upplands Lokaltrafik (UL) sträcker sig fram till 2021. Bolaget vann upphandlingen i höstas med ett anbud för hela perioden på drygt 517 miljoner kronor.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons