Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Ett av tre nya företag går i konkurs redan inom tre år

Ett av tre nystartade företag går i stöpet inom tre år. Dålig lönsamhet är vanligaste orsak.

Nyföretagandet är inne och uppmuntras av flera myndigheter och organisationer. I många fall leder det till jobb och framgångar, men inte alltid. Efter tre år har många kastat in handduken.

– Våra allmänna uppgifter visar att det som finns kvar i fortsatt verksamhet är två tredjedelar, eller runt 65 procent. Det brukar vara ganska lika över tid, säger Lars Sundell, statistiker vid Tillväxtanalys, en statlig myndighet under näringsdepartementet.

Det betyder att en tredjedel avvecklas.

Nyföretagare inom tillverkning, transport, bygg och reparationer har enligt Lars Sundell just nu bättre utsikter chanser att klara sig.

En del av dem går omkull och hamnar hos konkursförvaltare. Där ser man att nya företag ofta satsar all entusiasm på verksamheten, men glömmer bokföring, deklarationer och lönehantering. Andra problem är bristen på kapital och bristande affärsidéer.

– Små företag har inte samma rutiner att sköta administrationen. Det ska vara ordning och reda med deklarationerna och skatteinbetalningarna, annars riskerar företaget att gå i konkurs.

Det säger advokat Björn Myrberg vid Aberstens advokatfirma i Hudiksvall. Han får ofta konkursärenden på sitt bord och förvaltarens uppgift är att se till att den lilla kaka som återstår fördelas rättvist mellan de som har krav.

Före avvecklingen har företagaren själv, bank och leverantörer oftast utrett alla andra alternativ till konkurs, utan att lyckas.

Det är svårt att ge en generell bild av vad som gått snett. Ett företag som startade i goda tider med beslut som var bra då, fungerar kanske inte i dag.

– Olika branscher upplever olika tider när det går trögt. För ett antal år sedan var det vanligt med krogkonkurser men de är nu väldigt få.

Att gå i konkurs kan upplevas väldigt hårt för den som tvingas till det. Björn Myrberg har ofta flera kontakter med den drabbade.

– De flesta är väldigt nere. Oftast är det allra värst precis innan konkursen. Det är då man gruvar sig som allra mest, konstaterar han.

Han tycker att fenomenet konkurs har en alltför negativ laddning i svenskt språkbruk.

– Konkursen är en form av ordnad avveckling och det allvarliga är inte konkursen i sig, utan hur företaget har skötts fram till dess.

Ur ett rättsligt och moraliskt perspektiv kan det alltså vara helt rätt att själv ta initiativ till en konkurs, i stället för att fortsätta en förlustbringande rörelse, där anställda och andra som vill ha betalt lider en allt större skada.

– De som stoppar huvudet i sanden är den värsta kategorin, eftersom de förvärrar skadan.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons