Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Halverad försäljning slår hårt

+
Läs senare

OCKELBO/SANDVIKEN Bingolottoförsäljningen har mer än halverats för Ockelbo Basket från som mest kring 500 lotter varje vecka till i dag närmare 200 lotter. Ett kraftigt ekonomiskt avbräck som drabbar ungdomsidrotten.

- Det slår hårt mot våra ungdomar då pengarna är öronmärkta för ungdomsidrotten, säger Stig Stockselius, ansvarig vid Ockelbo Basketklubb.
I helgen börjar Bingolotto dessutom att sändas på söndagar i stället för lördagar. Något som Stig Stockselius tror kan kan innebära ytterligare en försämring.
Föreningen har som policy att aldrig tvinga någon av ungdomarna eller de äldre medlemmarna i klubben att sälja lotter. Det gör att försäljningen väl speglar intresset för Bingolotto bland ockelboborna.
Samtidigt är Stig Stockselius glad över att klubben inte byggt upp någon verksamhet baserad på intäkterna från Bingolotto.
Hofors Hockeyklubb är den förening i Hofors som säljer mest. Där är nedgången mindre än i Ockelbo, men förra året sjönk försäljningen med 16 procent. Det gör 85 000 kronor mindre än beräknat och nu i början av 2004 är försäljningen hela 20 procent sämre.

Bingolottoförsäljningen är klubbens största enskilda intäktskälla och det märks när försäljningen går ner. På grund av sämre försäljning redovisar klubben en förlust för 2003 på nära 100 000 kronor.
- Det här är allvarligt för idrotten och jag hoppas det kan bli bättre, säger föreningens kassör Arne Evertsson.
Han befarar att idrotten alltmer blir en klassfråga då det krävs mer pengar från den enskilde. Redan i dag syns det på medlemsantalet, av de 200 aktiva ungdomarna är det bara några få procent som har invandrarbakgrund.
Många ensamma mammor har inte heller råd att låta sina ungdomar delta då kostnaderna kan ligga på 10 000 kronor per år.
- Det är helt enkelt för dyrt och det här drabbar de dyra idrotterna som ishockey, säger han och framhåller att föreningen därför jobbar hårt för att sälja lotter.

En fördel med Bingolottointäkterna är dessutom att de kommer kontinuerligt. Det ger klubbarna bättre likviditet.
Bernt Melin, som sköter Bingolottoförsäljningen åt Sandvikens IF, har märkt att försäljningen av bingolotter gått ner, men tycker ändå att klubben håller ställningarna rätt bra.
- Vi har tre försäljningsställen i Sandviken, Kvantum, Hemköp och Gallerian, berättar Bernt Melin. Hur det nu blir när Bingolotto flyttas från lördag till söndag är omöjligt att säga. Det får vi vänta med.

Sandvikens IF räknar inte in vinsten av försäljningen i föreningens budget.
- Det är helt omöjligt att göra, menar Melin. Den marknaden är lite för osäker. I stället får vi försöka komma på nya grepp för att få verksamheten att gå runt. Idrotten har varit uppfinningsrik när det gäller att få in pengar.
SIF säljer sin tilldelning via de tre försäljningställena. Inget läggs ut på de olika lagen.
Även hos konkurrenten Sandvikens AIK märks en nedgång.
- Visst har intresset minskat de senaste åren, säger också Lars Wickström, Bingolottoansvarig för SAIK-fotboll. Det verkar som om folk tröttnat på spelformen.
I Sverige har försäljningen av bingolotter halverats de senaste åren.
- Så därför är det bra att ansvariga försöker med en ny speldag, menar Wickström.
SAIK-fotbollen har en intern distribution av lotterna.
- Som tur är står vi inte och faller med Bingolotto, avslutar Lars Wickström.

Ulf Granström
Jörgen Larsson
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons