Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Järnmalmen blir ett jätteprojekt

+
Läs senare
/
  • Volymerna i hamnen kan öka med 50 procent om det blir järnmalmstransporter från nyöppnade gruvor i Bergslagen.
  • Här kan malmtransporterna rulla in till hamnen, tre till fyra tåg per dag. I ett slag kan volymerna i hamnen höjas med 50 procent.

Gävle hamn kan bli en av landets stora utskeppningshamnar för järnmalm om några år. Flera företag i Bergslagen planerar att dra igång malmbrytning och forsla malmen på järnväg.

– Gävle är ett riktigt intressant alternativ, säger Christer Lindqvist, styrelseordförande för Nordic Iron Ore.

Bolaget planerar att dra igång gruvbrytning i två nedlagda järnmalmsgruvor i Ludvika, Håksberg och Blötberget. I höst ska en tillståndsansökan lämnas in och då ska bolaget också ha valt ett huvudalternativ för utskeppningen.

– Logistiken är nyckeln när det gäller järnmalm, säger Christer Lindqvist.

Alternativen är Gävle, Oxelösund eller en hamn på västkusten. Fördelen för Gävle är att det alternativet ger den kortaste vägen till utskeppningshamn, på ett redan hårt ansträngt järnvägsnät. Fördelen för Oxelösund är att hamnen är isfri, året om.

– Gävle har både för- och nackdelar. Men vi har fått ett riktigt positivt bemötande, säger Christer Lindqvist.

Utan den planerade muddringen av farleden skulle hamnen inte ens vara med i leken. Nu är Gävle hamn med och slåss om en hantering som i ett slag skulle öka tonnaget med 50 procent. Produktionen i Ludvika beräknas bli 2,5 miljoner ton slig per år till att börja med.

– Det är enorma mängder. Det är naturligtvis jätteintressant för oss, säger Fredrik Svanbom, VD för Gävle Hamn AB.

I Grängesberg finns också långt gångna planer på att öppna gruvan, som lades ner så sent som 1990. Grängesberg Iron Ore har redan tecknat en avsiktsförklaring med hamnen i Oxelösund för sina leveranser.

– Men de har sagt att Gävle också kan vara ett alternativ, säger Kenth Nilsson, järnvägs- och sjöfartsstrateg på Trafikverket i Gävle.

Gruvprojekten i Bergslagen gäller gruvor som lades ner när lönsamheten sjönk på 70-talet. Nu är efterfrågan rekordstor, framförallt på grund av den kraftiga expansionen i Kina och i andra utvecklingsländer. Priset på järnmalm är rekordhögt och efterfrågan förväntas vara hög under lång tid.

– Det ser väldigt bra ut, säger Christer Lindqvist.

För hamnen skulle järnmalmshanteringen inte ge så många arbetstillfällen.

Lossningen av järnvägsvagnarna och lastningen på fartyg är en högt automatiserad process, och Gävle Hamn måste göra en hel del investeringar för att klara ett sådant uppdrag. Men volymerna är stora och ger också stora intäkter.

– Det är ett jätteprojekt. Men mycket av det hänger också på kapaciteten på järnvägen, säger Fredrik Svanbom.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons