Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Butiken måste ta hand om trasiga varor

+
Läs senare
/
  • Har man köpt en vara som är dålig ska man självfallet reklamera den. Butikerna ska enligt lag ta hand om varorna. De får inte hänvisa till leverantören. Här på El-Giganten i Valbo har man en särskild disk för reklamationer. Foto: Tobias Ivarsson

Det blir allt vanligare att butikerna inte vill ta emot reklamationer utan hänvisar till tillverkaren. -Det ska man inte acceptera. Det jobbet ska säljaren sköta, säger Anna Mähler, konsumentvägledare i Gävle.

Flera läsare har hört av sig med frågor om just reklamationer. När de har velat reklamera en trasig vara har butiken bett dem vända sig direkt till tillverkaren. Framförallt gäller det elektronik köpt från de stora butikskedjorna.
Anna Mähler förklarar att det här är ett växande problem. Och att butikerna gör fel som inte tar emot de trasiga varorna eller ber kunden att själv skicka den till generalagenten.
-Många missbrukar det här. Men den du har gett pengar till är din motpart, säger hon.

Vad ska kunden säga som står där med sin trasiga telefon och blir hänvisad till Siemens, eller vad det nu kan vara?
-De ska säga att enligt lagen ska jag reklamera hos min säljare, och det är hos er, säger Anna Mähler bestämt.
Hon förklarar att kunden till och med har rätt till ersättning för bil- eller bussresan till och från butiken. Till exempel till Valbo.
-Man ska kunna reklamera kostnadsfritt. Om du köper en TV i Valbo Köpcentrum och den går sönder ska du ha ersättning både för när du kör ut till Valbo och lämnar in den och när du hämtar den. Det är solklart! Det är inte många som känner till det och kräver det men det ska man göra, säger Anna Mähler.

Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen.
Den gäller i två år efter att du köpt/ tagit emot en vara. Men märker du snabbt att den vara du köpt inte fungerar som den ska är det bättre att reklamera så fort som möjligt. Allra helst inom två månader.

Man får inte blanda ihop begreppet reklamation med bytesrätt. En kund som reklamerar en vara måste kunna förklara för säljaren på vilket sätt varan inte uppfyller förväntningarna. Till exempel en telefon med glappkontakt, en fjärrkontroll till TV:n som slutar fungera och så vidare.

När du lämnar in en trasig eller felaktig vara till butiken ska de i första hand försöka laga den. Först om det inte går har du rätt att kräva en helt ny produkt av samma slag.
Ett alternativ är att du och säljaren kommer överens om att du får behålla den felaktiga varan och får tillbaka en del av pengarna du betalt för den.
Det kan ju vara bra om du till exempel köpt en kameramobil och kameran inte fungerar. Om du ändå inte tänker använda kameran, utan bara tänker ringa med telefonen, gör det ju inget om du får den något defekta varan till ett bra pris.
Glöm inte att ta med dig kvittot när du ska reklamera en vara. Och spara gärna förpackningen så länge bytesrätten gäller.

Magnus Lundquist
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons