Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Coop skrotar återbäringen

+
Läs senare

Coop skrotar den traditionella återbäringen som ger medlemmarna upp till fem procent tillbaka.

Förra året kostade återbäringen till medlemmarna nästan 900 miljoner kronor för koncernen.

Återbäringen har helt enkelt inte gett den merförsäljning som Coop hoppats på. När återbäringen skrotas från den 1 juli ska medlemmarna i stället få rabatter och poäng som kan växlas till varor, delvis i form av individuella erbjudanden som baseras på vad kunderna tidigare har köpt.

– Vi har gjort mängder med intervjuer och kundundersökningar och det är vår tro att det nya som kommer ska upplevas som ett bättre erbjudande än återbäringen. Det blir rabatter på de varor som du själv vill ha, tidigare har vi haft ett erbjudande till alla, säger Thomas Areskoug, affärsområdesdirektör på Coop.

Samtidigt bedömer Areskoug att det nya systemet kommer att innebära en rejäl besparing för Coop, dock utan att precisera var koncernens kostnad för det nya medlemsprogrammet kommer att landa.

– Men det blir en besparing därför att vi behöver göra de nya sakerna ändå. Men vi hade inte haft råd att göra både det nya och behålla återbäringen. Så på det sättet blir det en kraftig besparing, säger Areskoug.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons