Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ett fall för ARN

+
Läs senare
/
  • Trots två dyra besök på verkstaden är Andreas Janssons Jeep Grand Cherokee fortfarande lika svårstartad. Foto: NICK BLACKMON

Firman Malte Månson Bil reparerade Andreas Janssons svårstartade Jeep för 25.000 kronor.
Men den var fortfarande lika svårstartad efteråt.
Andreas Jansson vill ha pengarna tillbaka, Malte Månson hävdar att man inte gjort något fel.
Vem som har rätt ska avgöras i Allmänna reklamationsnämnden, ARN.


Hos konsumentvägledningen i Gävle är ett av de allra vanligaste problemen som folk hör av sig om bilaffärer och bilreparationer. Så har det alltid varit i konsumentvägledningens nu 30-åriga historia.
När konsumenten och bilfirman inte kan komma överens brukar konsumentvägledaren rekommendera att man anmäler ärendet till ARN.

Det har Andreas Jansson från Skutskär gjort.
Hans och hans fars gemensamt ägda Jeep Grand Cherokee från 2000 är svårstartad. Därför kontaktade han bilfirman Malte Månson Bil i Gävle som är bilmärkets lokale agent.
De reparerade toppen på hans motor för 25 000 kronor. Sotade den och renoverade ventilerna.
- När jag hämtade den var det samma fel fortfarande, säger Andreas Jansson.
Tillbaka i verkstaden byttes även en bränsletrycksregulator för 900 kronor. Fortfarande ingen skillnad. Då gav Andreas Jansson upp och krävde pengarna tillbaka.
- Om de inte var säkra på att det skulle bli bra borde de inte satt igång med ett så stort arbete, säger han.

Ola Halling, verkstadschef på Malte Månson bil har en annan version av vad som hänt.
Han förklarar att man först försökte lokalisera felet på Andreas Janssons bil utan att lyckas. Däremot konstaterade man att motorn gick ojämnt och att det var fel på ventilerna och att toppen var sotig.
- Då är det naturligt att ta bort de brister vi ser. Vi gjorde klart för kunden vad som gällde, han fick fundera några dagar och tackade sedan ja, säger han.

Han menar att just det här problemet inte är helt ovanligt på den aktuella bilmodellen, och att det därför inte är alltför långsökt att tro att det är det som orsakar startsvårigheterna.
- Den här typen av problem har vi diskuterat med MRF, Motorbranschens Riksförbund. Man ska gå på generalagentens manual för vad man kan förvänta sig för felkod när bilen beter sig på det och det sättet. I det här fallet fanns det ingen exakt manual. Då är det vår och generalagentens erfarenhet man går på, säger han.
Och erfarenheten på verkstaden sa alltså att sotning och renovering av ventiler på just den här motormodellen kan vara lösningen.
Andreas Jansson har heller inget att invända mot arbetet.
Men bilen är fortfarande lika svårstartad.

Det som tvisten gäller är om Malte Månson gjort klart för kunden att de inte var säkra på att det kostsamma ingreppet verkligen skulle åtgärda startproblemet.
- Helt solklart. Jag förklarade för honom att vi inte får fram symptomen han beskriver, däremot missljud och att den går orent. Mycket riktigt går den renare och bättre nu, säger Ola Halling.
Andreas Jansson hävdar att han fick uppfattningen att startproblemen skulle försvinna om motorn renoverades.
- Det hade blivit bra på tre andra bilar, sa de. De uppgifterna kom från huvudkontoret.
- Jag anser att felet inte är åtgärdat, säger han.

Nu ska frågan avgöras hos ARN.
- Som vi ser det finns det inga problem. Vi och kunden har suttit ner men kört fast. Han vill gå till ARN. Jag tror inte att det kommer att bli något. Men säger ARN att vi har gjort fel rättar vi oss självklart efter det, säger Ola Halling.
Han ska skicka in verkstadens syn på saken till handläggaren Mats Odenstad på ARN senast i morgon.

- Det är konsumenttjänstlagens bestämmelser som gäller för såna här ärenden. Grundprincipen är att en tjänst ska utföras fackmässigt, säger Mats Odenstad.
Han vill inte uttala sig i sakfrågan innan han fått in Malte Månsons yttrande.
- Erfarenheten säger att man alltid ska avvakta vad firman säger. Det som tycks självklart kan ta en helt ny vändning, säger han och fortsätter:
- Om kundens beskrivning står sig är frågan: Har de ställt den diagnos som kan förväntas av dem? Fel kan vara mer eller mindre lätta att hitta. Det kan vara rätt åtgärd fast det visar sig att man inte kunnat fastställa exakt vad som är fel.
- Det beror också på vad parterna avtalat om från början, säger han.

Generellt har ARN en handläggningstid på omkring sex månader. Först efter sommaren kommer det alltså att avgöras vem som har rätt.
Tilläggas bör att Malte Månson Bil erbjudit sig att fortsätta felsökningen på Andreas Janssons bil genom att kolla bränsletrycket kostnadsfritt. Det har han tackat nej till. Han tror att det bara skulle utmynna i ännu fler ingrepp i bilen på hans bekostnad.
- Jag anser att jag inte ska betala för deras inkompetens att hitta felet, säger han.

Magnus Lundquist
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons