Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Fnurra på den nya tråden

+
Läs senare
/
  • Ola Norberg, vd för Alltele, Ulf Borbos, affärsutvecklare på Gavlenet, och Gavlegårdarnas IT-chef Ulf Gustafsson talade sig varma för IP-telefoni vid en presskonferens den 11 november. Hyresgästerna ska kunna spara 1500 kronor om året genom att ansluta sig. Foto: Lasse Halvarsson

KONSUMENT Mozafar Fallahi är en av omkring 400 hyresgäster hos Gavlegårdarna som nappat på erbjudandet om IP-telefoni.
Sedan starten 23 januari har det krånglat hela tiden.

Den 11 november berättade vi att Gavlegårdarna i samarbete med företaget Alltele erbjuder bredbandstelefoni till sina hyresgäster. Ett erbjudande som skulle spara minst 1500 kronor om året för ett normalt hushåll, fastslog Gavlegårdarnas representanter stolt vid en presskonferens på Berggrenska gården.
Mozafar Fallahi, som bor på Vinddraget i Andersberg, tackade ja till erbjudandet före jul. Möjligheten att ringa utomlands till lokaltaxa och att ringa gratis till andra abonnenter i samma nät var avgörande för honom.
Hans anslutning skulle börja fungera den 23 januari. Samma dag avslutade han sitt Telia-abonnemang.
Sedan dess har han bara haft problem.
Att ringa internt, bland annat till hans kusin som tackat ja till samma erbjudande, fungerar inte alls. Att ringa utomlands fungerar bara ibland.
- När jag ringer upp hör jag dem svara, men de hör inte mig, säger Mozafar Fallahi.
Han vet att åtminstone att ett par bekanta, hans granne och hans kusin har exakt samma problem.
Trots tiotals felanmälningar, den första den 26 januari, till Gavlegårdarna har inget hänt. I går kontaktade han därför tidningen.

När vi ringer upp Gavlegårdarnas IT-chef Ulf Gustafsson säger han först att det inte finns några problem.
- Det finns inget ärende hos supporten som är äldre än 36 timmar, säger han, men hänvisar ändå vidare till samarbetspartnern Alltele och dess vice vd Peter Bellgran.
- Är det en Alltelekund måste vi ta tag i det med en gång. Vi är ett så litet företag att vi inte har råd med dåliga kundkontakter, säger han.

Vid lunchtid ringer han upp igen och berättar att en tekniker är på väg hem till Mozafar Fallahi.
Vid fyratiden när GD talar med Mozafar Fallahi igen har teknikern redan varit där och konstaterat att det faktiskt är något fel med systemet som han inte lyckas åtgärda.
- Han sa att det var i Gavlegårdarnas nät det var fel. Det var inga fel på hur jag kopplat ihop telefonen. Och inga fel på hårdvaran. Det är egentligen inte så konstigt eftersom jag själv är nätverkstekniker, säger Mozafar Fallahi.
Peter Bellgran igen:
- Vi måste gå till botten med det här. Jag har pratat med Ulf på Gavlegårdarna också om det här, och jag kan säga att det är först efter att du kontaktade mig och jag fick tala med kunden direkt som jag fick en helhetsbild av problemen. Det verkar som att felanmälan har gjorts av hans fru och att det varit en del språkproblem där, säger Peter Bellgran.

Samma förklaring/ursäkt ger Ulf Gustafsson på Gavlegårdarna.
- Det låter som undanförklaringar, jag vet. Och det är ju tråkigt. Men oavsett hur vi har fått reda på det här ska det ju lösas. Allteles tekniker är inkopplad och ska inte ge sig förrän det är åtgärdat.
Han har felanmält åtskilliga gånger sedan den 26 januari och får en tekniker på besök samma dag tidningen ringer er...
- De ska lösa det här nu. Sen är det beklagligt att man måste ringa tidningen för att få hjälp. Vi måste följa upp var i återkopplingen från vår support som det har brustit, säger Ulf Gustafsson.
- Jag funderar på att kräva ersättning för alla mobilsamtal jag fått ringa under den här perioden. Jag skulle ju tjäna på att byta abonnemang, men känner mig som en förlorare, säger Mozafar Fallahi.

Sent på kvällen arbetade fortfarande teknikerna med att hitta orsaken till varför Mozafar Fellahi inte kan ringa internt inom Gavlenet.
- Vi har aldrig haft det här felet förut. Men vi ska lösa det, säger Peter Bellgran.

Magnus Lundquist
026-15 96 24
magnus.lundquist@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons