Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Gavlegårdarnas teleproblem löst

+
Läs senare

KONSUMENT Nu är felet som gjorde att Gavlegårdarnas hyresgäster inte kunde ringa internt via IP-telefoni avhjälpt.
Sedan Gefle Dagblad tog upp problemet har tekniker från telefonbolaget Alltele undersökt nätet och identifierat felet.


Som GD berättade i går har Mozafar Fallahi i Andersberg förgäves försökt få hjälp med sin krånglande IP-telefon sedan den 26 januari.
När GD började undersöka frågan i fredags kom snabbt en tekniker på plats för att hjälpa honom.

Under helgen har Allteles tekniker gått igenom systemet och hittat felet som gjorde att Mozafar Fallahi och andra kunder inte kunnat ringa till varandra internt.
Vi har löst problemet. Det som återstår nu är att gå igenom alla switchar i Gavlegårdarnas nät så att problemet inte kvarstår, säger Peter Bellgran, vice vd på Alltele.
De övriga problemen som Mozafar Fallahi haft vid utlandssamtal, att den han ringer till inte hör honom, säger Peter Bellgran måste bero på fel i mottagarlandet.
Hans tekniker har i alla fall inte hittat några systemfel som orsakar felet.

Han konstaterar att fler kunder har haft samma problem som Mozafar Fallahi, men att han inte fått in någon felanmälan förrän GD hörde av sig.
Det är bra att såna här saker kommer upp på banan, så att vi kan åtgärda dem. Nu ska allt fungera, säger han.
Mozafar Fallahi är nöjd. Hans telefon har fungerat sedan i lördags kväll.
Men det här som Ulf Gustafsson på Gavlegårdarna säger om att det är min fru som felanmält och att det skulle vara språkproblem är rent ljug. Hon har aldrig ringt dem. Dessutom pratar hon bättre svenska än jag. Gavlegårdarna skyller på andra. Men det spelar ingen roll nu, för nu fungerar allt. Tack så mycket för hjälpen, säger Mozafar Fallahi.
Slutligen en rättelse:
I gårdagens artikel använde vi felaktigt begreppet GavleNet.
GavleNet har inget med den här historien att göra.
GavleNet är ett eget nät, med en annan leverantör.
Gavlegårdarna sköter sina kunder helt utan GavleNets inblandning, konstaterar Ulf Borbos på GavleNet.Gefle Dagblad beklagar felaktigheten i artikeln.

Magnus Lundquist
026-15 96 24
magnus.lundquist@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons