Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kunderna återvänder till ICA

+
Läs senare
/
  • Mikael Wretholm märker av konkurrensen från Lidl. Men han tror att hans överlägsna sortiment vinner i längden. Hans ICA Supermarket ligger bara ett stenkast från Lidls butik i Fagersta. Foto: Gun Wigh

Ett stenkast från Lidls butik i Fagersta ligger Mikael Wretholms ICA Supermarket-butik.
Han har tappat 15 procent i omsättning sedan Lidl öppnade.
Men han upplever att kunderna börjar komma tillbaka igen.

Mikael Wretholm är förvånad över att Lidl har öppnat en så stor butik i lilla Fagersta.
Här finns 12 500 invånare, och livsmedelsmarknaden var redan tidigare pressad.
-Självklart har det påverkat oss omsättningsmässigt. På dryckessidan har det märkts. Lite grann på frukt och grönt, säger Mikael Wretholm.
Han förklarar att många kunder försvann när Lidl öppnade. De var nyfikna på något nytt. Sedan kom många tillbaka igen.
-Våra kunder har redan valt oss. ICA och Lidl har olika roller på marknaden, säger han.
Han tror att det är hans sortiment som avgör.
-Vi har omkring 9500 artiklar. De kanske har runt tusen på livsmedelssidan, säger han.

Hans ICA-handlarkollegor från Gävle har faktiskt varit på besök i hans butik för att höra hur han klarar konkurrensen.
Och visst märks det att det är en ny butik i stan.
-Vi har gått ner med omkring 15 procent i omsättning. Det har på något sätt planat ut där. Vi får se hur det ser ut om ett år, säger Mikael Wretholm.

För att möta konkurrensen från Lidl har han börjat ta in fler artiklar ur ICA:s lågprissortiment.
Men han är inte bara negativ till den tyska konkurrenten.
-De har fått oss att lära oss nya saker. Som att det är viktigt att få rotation på personalen så att de får varierade arbetsuppgifter, säger han.

Magnus Lundquist
026-27 75 98
magnus.lundquist@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons