Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Reklamation

+
Läs senare

När något du köpt går sönder eller inte fungerar som det ska kan du vända dig till säljaren med en reklamation.

Konsumentköplagen säger att varor köpta efter 1 juni 2005 kan reklameras inom tre år.

Det du kan reklamera är ursprungliga fel. Fel som uppstått utan att du använt saken fel eller för hårdhänt.
När du reklamerar en vara har säljaren först och främst två försök på sig att laga den. Om det inte går har du rätt att kräva en ny, likadan vara som ersättning. Om du inte kan få det har du rätt att kräva att köpet hävs. Det vill säga att du lämnar tillbaka den trasiga varan och får pengarna tillbaka.
Spara kvittot!

Konsumentköplagen ger dig även rätt att få ersättning för kostnader du drabbats av på grund av att varan du köpt gått sönder. Om du måste åka till Valbo köpcentrum för att lämna tillbaka den har du till exempel rätt att få ersättning för bilresan. Däremot kan du inte räkna med någon ersättning för "sveda och värk" om dvd-spelaren lagt av precis när familjen bänkat sig för en mysig filmkväll.
Ett ursprungligt fel ska reklameras så fort det upptäcks. Helst inom två månader. Fel som upptäcks inom sex månader från att varan köptes anses enligt praxis vara ursprungliga. Då är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons