Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är årets matbluff 2015?

/

Konsumentföreningen Äkta vara ska utse Årets matbluff 2015.

Annons

Läs mer: Premium: Så snuskigt kan kylskåpet på jobbet vara – expertens bästa tips mot möglet

De ska alltså utse vilken produkt som lurade konsumenterna mest i fjol. Syftet är att sätta press på de livsmedelstillverkare som på något sätt slirat på sanningen.

Initiativet kommer från Nederländerna, där torkade tranbär från matkedjan Albert Heijn i fjol vann "ett ruttet guldägg" för att förpackningen till två tredjedelar bestod av söt ananassirap – trots att varan marknadsfördes som "superfood".

Nomineringen pågår här till den 20 januari. När juryn sedan utsett finalister röstas årets matbluff fram på nätet.

Läs fler konsumentnyheter på gd.se här

Annons
Annons
Annons