Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Viasat har krävt betalt av flera dödsbon

+
Läs senare

KONSUMENT Det som var ett "mycket mycket beklagligt fel orsakat av en enskild medarbetare" hos Viasat har drabbat fler.
Viasat vill tvinga Ing-Britt Olsson från Vallvik att fortsätta betala hennes döde makes Viasat-abonnemang i ytterligare två år!


- När jag läste det här i tidningen insåg jag att det var exakt samma sak som hänt mig, säger Ing-Britt Olsson.
Hennes make Åke Olsson dog den 13 juni. Och lämnade efter sig ett Viasat-abonnemang med parabol, tvillingkort och guldabonnemang till en kostnad av 568 kronor i månaden i ytterligare två år.
Totalt nästan 16 000 kronor. Som Viasat kräver in av Ing-Britt Olsson, trots att det alltså var den döde makens abonnemang.

- När jag ringde och skulle avsluta det sa de på kundtjänst att jag skulle skicka in ett dödsintyg. Det gjorde jag. Tre veckor senare fick jag en påminnelsefaktura. Då ringde jag igen och den jag fick tala med kunde inte hitta något dödsintyg. De hade slarvat bort det!
- Han sa att jag skulle skicka ett nytt, och det gjorde jag. Men han sa också att det inte spelade någon roll eftersom jag hur som helst skulle fortsätta att betala, säger Ing-Britt Olsson.

Hon nöjde sig inte med det utan bad att få tala med en chef. Det fick hon. En kvinnlig chef som hon gissar var av mellannivå.
- Hon ringde upp dagen
efter och sa exakt samma sak. Att dödsboet skulle betala till 2008, säger hon. Det lät konstigt för boupptecknaren sa att man skriver av allt efter tre månader, säger hon.
Även konsumentvägledaren i Hälsingland gjorde ett försök att ringa Viasat.
Men det var lika kört för henne som det var för kollegan Anna Mähler i Gävle.
- Jag tycker att det är för jäkligt som de beter sig. Så här gör de säkert mot flera, säger Ing-Britt Olsson.

Viasats vd Ulrik Bengtsson säger nu att det "tydligen fanns större brister i rutinerna än vi kunnat ana".
- Rutinerna har ändrats de senaste åren. Och det kan vara så att någon fortfarande håller fast vid det gamla.
Så det finns ingen intern policy att i det längsta driva in pengar från dödsbon?
- Absolut inte.
Enligt lagen ska dödsboet bara behålla de avtal som är till uppenbar nytta för dödsboet. Det bör knappas gälla tv-abonnemang, eller?
- Nej, det kan jag väl hålla med om.
Hur ser du på den negativa publicitet Viasat drabbas av? (GD:s nyhet i torsdags citerades av 40 tidningar i hela Sverige).
- Det är enligt mig bara
positivt att vi har hittat en brist och att vi kan komma till rätta med den, säger Ulrik Bengtsson.
Han uppmanar Ing-Britt
Olsson att kontakta honom direkt så ska hennes problem
lösas.

Magnus Lundquist
026-15 96 24
magnus.lundquist@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons