Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Korsnäs vinst minskade i fjol

+
Läs senare

GÄVLE Korsnäs vinst minskade med 29 miljoner kronor i fjol.
Höjda vedpriser och ett oväntat långt produktionsstopp bidrog till resultatet.
- Efter det planerade stoppet hade vi svårt att komma igång igen. Vi förlorade en del på det, säger vd:n Peter Sandberg.

I går presenterade investmentbolaget Kinnevik bokslutet för i fjol. Vinsten höjdes från 11,5 miljarder till 16,2 mellan år 2006 och 2007.
- Vi är jättenöjda med resultatet. Vi hade en stark tillväxt i våra portföljbolag, till stor del tack vare värdeförändringar på börsen, säger Torun Litzén, informationschef.

Till portföljbolagen hör bland andra Tele2, MTG och Millicom som haft stark efterfrågan på sina produkter.
- Tidningen Metro hade däremot ett besvärligt år. Där kommer vi att se över strategin, säger Torun Litzén.
Korsnäs är inte börsnoterat och tillhör inte portföljbolagen. Skogsindustriföretaget utgör tio procent av värdet på Kinneviks samlade tillgångar men stod i fjol för cirka fem procent av vinsten.
Omsättningen ökade med 5,5 procent och försäljningen med 3,5 procent. Ändå var vinsten på 836 miljoner kronor något lägre än föregående år.
- Vi har haft god efterfrågan och lyckats höja priserna under året. Det som har påverkat oss negativt är de ökade råvarukostnaderna, främst prisökningen på ved som slog igenom med full kraft under år 2007, säger Peter Sandberg, vd för Korsnäs.

Precis som tidigare år gjorde fabriken ett planerat produktionsstopp under hösten för att underhålla och rengöra hela produktionsapparaten. Vanligtvis brukar uppehållet vara i en vecka, men i fjol blev det något längre.
- Själva underhållet kostar pengar samtidigt som vi inte kan producera någonting. Den här gången hade vi hade svårt att komma igång och förlorade intäkter. Under fjärde kvartalet var vårt resultat i princip noll, säger Peter Sandberg.
Under år 2006 köpte Kinnevik kartongfabriken Frövi. I samma veva sjösattes ett omfattande effektiviseringsprogram som innebar att omkring 140 tjänster försvann.
- Det gav oss andrum under förra året, men vedpriserna går fortfarande upp och försämrar vår lönsamhet. Vi måste fortsätta att se över vår produktivitet, effektivisera, höja priserna och lansera nya produkter, säger Peter Sandberg.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons