Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lättare val med EU-märkning?

+
Läs senare
/
  • Robert Wahlqvist på Däckteam konstaterar att den nya EU-märkningen redan finns på en del av däcken.
  • Den nya märkningen finns redan, men blir obligatorisk den 1 november.
  • Karin Bergström gjorde som de flesta däckskunder gör när det är dags att byta. Hon lät proffsen bestämma.
  • Mathias Pettersson på Däckteam tycker att de nya reglerna är bra, både för branschen och för konsumenterna.

En ny EU-märkning ska göra det lättare att hitta rätt däck till bilen. Men det gäller att veta vad märkningen berättar, annars kan man lätt gå vilse.

– Risken är att konsumenten genom att studera EU- märkningen väljer fel, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental Däck i Sverige.

Han välkomnar den nya standardiserade märkningen som blir obligatorisk den 1 november i år.

Alla sommardäck och friktionsdäck ska efter det datumet klassas i tre kategorier: rullmotstånd, ljudnivå och greppförmåga på våt vägbana.

– Själva tanken är god. Det tror jag alla i branschen skriver under på, säger Mattias Palmgren.

– Grundproblemet är att märkningen är utformad för att fungera på sommardäck, inte för vinterdäcken i vår nordiska miljö.

Märkningen är införd för att ge konsumenten en enkel information om däckets prestanda, och förhoppningsvis också ge en tydlig miljöeffekt. Ett däck med till exempel lägre rullmotstånd innebär lägre bensinförbrukning, och minskade utsläpp.

Men vinteregenskaperna finns inte med i det nya systemet. Den som letar efter ett friktionsdäck och hittar ett med bra greppförmåga på våt vägbana riskerar att få ett däck som fungerar dåligt på snö och is.

– Ju bättre våtgrepp däcket har, desto sämre är det på vintern, säger Mattias Palmgren.

På Däckteam i Gävle är däckbytarsäsongen i full gång och där finns redan däck med den nya märkningen.

– Jag tycker att det är en bra grej. Det kommer att vara bra när det är igång, säger platschefen Mathias Pettersson.

Karin Bergström står och väntar på att hennes bil ska få vinterdäcken monterade. Hon har dubbdäck, som inte omfattas av den nya EU-lagstiftningen.

– Jag har en liten bil. Då vill jag gärna ha dubbdäck, säger hon.

Hon köpte däcken förra säsongen och det var personalen på däckfirman som fick välja vilken sort hon skulle ha.

Före köpet var hon ute på nätet och tittade om hon skulle välja att köpa däcken där.

– Jag kände att jag har för liten kunskap. Det överlåter jag till proffsen, säger hon, och Mathias Pettersson intygar att de flesta kunderna resonerar precis så. Genomsnittskunden bryr sig inte så mycket, eller är inte tillräckligt insatt.

– För många är ett däck någonting runt, svart och dyrt, säger Mattias Palmgren.

Men andelen som köper på nätet ökar, och den som väljer det alternativet måste tänka sig för.

– Är man inte väldigt insatt ska man inte handla på nätet.

– Lägg tid på att prata däck med en lokal handlare och studera testerna som branschtidningar gör, säger Mattias Palmgren.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons