Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Markägare vägrar fälla träd som skymmer sikten

+
Läs senare
/
  • Majvor Bergstrand som jobbar i flygledningstornet på Rörbergs flygplats kan inte längre se hela landningsbanan på grund av träden.- Om planen skulle få punktering eller få sidvindskast och åka av banan så upptäcker inte jag det. Det är väldigt allvarligt, säger hon. Foto: LARS WIGERT

RÖRBERG Barrskogen vid Rörbergs flygplats utanför Gävle skymmer sikten för personalen i flygledartornet.
Kommunen har i flera år velat att träden huggs ned men skogsägarna vägrar.
- Det har blivit en principsak, säger Åke Bror, en av markägarna.

Majvor Bergstrand jobbar i flygledartornet på Gestrike Airport. De senaste åren har hon inte kunnat se hela landningsbanan för alla träd. Innan varje start och landning måste hon därför skicka ut en bil som kollar att allt är okej med banan.
- Det är mellan 250 och 300 meter som jag inte kan se och det är precis där många av planen sätter i landningsbanan, säger hon och pekar ut genom tornets fönsterruta.
- Om planen skulle få punktering eller få sidvindskast och åka av banan så upptäcker inte jag det. Det är väldigt allvarligt.

Sedan början av 2000-talet har flygplatschefen Arne Andersson försökt övertala skogsägarna att fälla sina träd. Men markägarna vill inte gå med på kommunens förslag och därför har han nu ansökt hos Lantmäteriet om ett så kallat servitut som ger kommunen rätt att röja träden.
Totalt handlar det om cirka fem hektar skog.
- Vi vill säkerställa flygsäkerheten. Det är A och O för oss, säger Arne Andersson.
Åke Bror är en av tre markägare vars skog kommunen vill hugga ned. Han tycker att frågan är klantigt skött av kommunen från start och tänker inte ge sig.
- Någon lär markera mot hur de stövlar fram mot folk. Min morfar rådde om marken på 1960-talet då flygplatsen skulle byggas. Då tvångsinlöstes marken mot hans vilja, säger han.

Redan för fyra år sedan tog Arne Andersson kontakt med Åke Bror och påpekade att barrskogen höll på att bli för hög.
De enades om att en värderingsman skulle göra en bedömning av vad skogen var värd.
- Då ville Arne Andersson skicka ut en person från kommunen och det är ju inte direkt opartiskt, hävdar Åke Bror.
Redan där skar det sig mellan parterna och i dag är markägarnas vägran att avverka träden en principsak.
- Ersättningsnivån de erbjöd var kaffepengar. Men det handlar inte om pengar längre, säger Åke Bror.

På torsdag har lantmäteriet kallat parterna till ett första förhandlingsmöte.
"Medlaren" Karl-Martin Gidlund hoppas att de tillsammans ska kunna hitta en lösning som alla kan acceptera. Men Åke Bror tror att en överenskommelse är långt borta.
- För att kommunen ska få ett servitut behövs ett stort allmänintresse som till exempel ett vägbygge eller att det ska dras en kraftled över marken. Flygplatsen är knappast ett sådant fall, den har varit dödsdömd länge, säger Åke Bror.

Anna Höglund
026-16 96 31
anna.hoglund@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons