Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Mjölkvita transporter

+
Läs senare
/
  • Per Westrin har redan blåst en gång på morgonen men gör ett nytt blås som demonstration för att visa hur det går till. Om motorn stängs av mer än en halvtimme krävs dock en ny blåsning innan den kan startas. Foto: LEIF JÄDERBERG

GÄVLE Förare som kör åt Gefleortens mejeriförening är garanterat drogfria. Sedan några veckor har samtliga tankbilar och distributionsfordon alkolås. Förarna, liksom all övrig personal, har drogtestats och kommer att testas igen slumpmässigt.
- Vd har faktiskt blivit testad två gånger redan. Så kan slumpen slå, berättar marknadschef Ove Alm.

Inom två år kommer alla anställda och förare hos entreprenörerna att ha testats slumpmässigt.
- Mjölk är en ren produkt och vi vill inte att den ska förknippas med några som helst risker, är Alms förklaring till mejeriets långtgående alkohol- och drogpolicy. Den har tagits i gott samförstånd med fack och anställda.
Inte bara 76 årsanställda, antalet huvuden är fler eftersom många jobbar deltid, och 33 förare hos entreprenörer, omfattas. Alla som kontrakteras för mer än 14 dagas uppdrag avkrävs också aktuellt och drogtest.

Två sorters alkolås började provas i två av de inhyrda distributionsfordonen i våras. Sedan några veckor sitter Drägers lås i 14 inhyrda distributionsfordon och tre tankbilar som hämtar mjölken. Även en lätt lastbil för extraleveranser har alkolås.
Per Westrin är en av de åkare som kör åt mejeriet. Han är mycket positiv till alkohol- och drogpolicyn och ser inga problem med alkometern och hanteringen av den.
- Hittills har det gått jättebra, konstaterar han och gör ett provblås åt GD innan han ger sig iväg med mjölkprodukter till västra Gästrikland.
Om bilen är avstängd i mer än en halvtimme måste föraren blåsa igen före start. Två gånger per år ska låsen in på kalibrering. Då töms låset på loggfiler som visar om någon blåsning misslyckats.
- Om det inträffar tar vi reda på vem som körde och kontaktar föraren för ett samtal, säger Peter Olson, ansvarig för mejeriets leveranser.

Han har även en mobil alkometer i händelse av att någon anställd eller inhyrd skulle visa tecken på att inte allt står rätt till. I drogpolicyn slås fast att ingen får komma till jobbet påverkad eller bakfull. Det gäller alla, alltså inte enbart de som kör åt företaget.

Gefleortens mejeriförening ligger med sin policy i framkant i Gästrikland. Om man ser till alkolås är det tidigare enbart Vägverket och oljebolagen Preem och Q8 som kräver alkolås i de fordon de anlitar.
- Intresset ökar för alkolås i takt med att fler ställer krav på sådana vid upphandlingar. Riktigt stort genomslag blir det väl först när de stora speditionsföretagen följer efter, säger Hans Norlund, vd på Gävleborgsåkarna.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons