Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tuff start på nya jobbet

/
  • Thomas Peterssohn får en tuff start. Tryckpressarna rullar men tidningarnas intäkter räcker inte till.

MittMedias nye VD har en del att jobba med. Minskande upplagor och vikande annonsintäkter gav en förlust första halvåret.

– Det är naturligtvis oacceptabelt. Det kräver åtgärder, säger Thomas Peterssohn.

Annons

I förrgår satte han sig formellt på VD-stolen, placerad i Gävle. De båda Gävletidningarna ingår i pastoratet, som spänner över nästan hela Norrland och en del av Mellansverige.

Mittmedia har stadigt vuxit och omfattar nu åtta olika dotterbolag. Sex av dem är tidningsbolag som ger ut 17 olika dagstidningar på en lokal marknad. Ett tryckeribolag och ett distributionsbolag kompletterar en av Sveriges största tidningskoncerner, som enligt den nye VD:n ännu inte utnyttjar en koncerns alla fördelar. Centraliseringar, samverkansprojekt och försök att effektivisera verksamheten har gjorts, men det finns mer att göra, enligt Thomas Peterssohn.

– MittMedias utmaning är att jobba med sig själv.

Han vill inte uttala sig om vad som måste göras men konstaterar att åtminstone de närmaste åren handlar det om att konsolidera koncernen – och att sänka kostnaderna.

Finanskrisen var en prövning för tidningarna i MittMedia-koncernen, som tappade 100 miljoner i annonsintäkter på ett år. Raset hejdades och en del av det tog tidningarna igen när läget återgick till mer normala gängor. Men ekonomin är fortfarande pressad. Annonsintäkterna hittills i år har inte motsvarat förväntningarna, och halvårsresultatet visar på minussiffror.

Lägg därtill en stor osäkerhet på finansmarknaderna och en ökad risk för ytterligare ett bakslag i världsekonomin.

På längre sikt väntar andra utmaningar. Tidningarnas satsningar på att synas på nätet uppskattas av läsarna, men ger inte intäkter i motsvarande grad.

– MittMedias tidningar är starka på nätet, och publiken finns där, konstaterar Thomas Peterssohn. Men hur tidningarna ska klara att öka intäkterna och ta betalt för det som publiken självklart betraktar som gratismaterial vill han återkomma till.

Nu ska han resa runt till dotterbolagen och de lokala tidningarna och lyssna och lära, innan han presenterar de konkreta planerna på hur ekonomin ska rätas upp.

De lokala morgontidningarna, som tidigare i många fall hade ett självklart monopol på den lokala marknaden, får nu slåss med andra medier, både om annonsintäkter och om läsarintresse.

Thomas Petterssohn tog jobbet för att det var ett spännande uppdrag. Och trots utmaningarna har han i grunden en god tilltro till tidningarnas förmåga att överleva och hålla ställningarna.

– Man ska inte vara pessimist i onödan.

– Hittills har branschen har ändå varit skicklig på att hantera detta, och anpassningen kommer att fortsätta, säger Thomas Peterssohn.

Han kommer närmast från VD-posten på TT, men i meritförteckningen finns också Stora Journalistpriset, för ekonomi- sajten E24, som han var med och startade

Kommer det att märkas att MittMedias nye VD har varit journalist?

– Kanske lite. Jag förstår hur en redaktion fungerar.

– Jag kommer inte att lägga mig i chefredaktörernas jobb, men däremot förstås komma med idéer om hur vi kan förbättra oss.

MittMedias tidningar är starka på nätet, och publiken finns där.

Annons
Annons
Annons