Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En riktig isvinter är på gång

GÄVLENu talar allt för den första riktiga isvintern på närmare 20 år. Havsisen utanför Gävle börjar skapa problem för sjöfarten. Fartyg som trafikerar Skutskär får assistans av bogseraren Järven. Lotsbåten börjar få problem att ta sig till och från hamnen.

Annons
Flodfartyg får inte längre trafikera Bottenhavet. På onsdag höjs isrestriktionerna så att bara fartyg över 2 000 ton dödvikt och med lägst isklass 1B tillåts norr om Ålands hav.

Baltica
På lördagen anlände Sjöfarfartsverkets arbetsfartyg Baltica till Bottenhavet för att bistå sjöfarten med isbrytning under de närmaste dagarna. Hon är byggd för att även kunna tjänstgöra som hjälpisbrytare.
I mitten av nästa vecka anländer en av de riktigt stora och moderna isbrytarna till området. Det är Tor Viking, en av de tre kombinationsfartyg som är byggda för offshoreverksamhet och isbrytning. De används vid oljefält den tid av året de inte hyrs in av Sjöfartsverket.

Åtta stora isbrytare
Sverige har tillgång till åtta stora isbrytare samt mindre Atle som nu gått upp genom Göta älv till Vänern. Sverige och Finland har ett nära samarbete på området och ländernas isbrytare dirigeras dit behovet för tillfället är störst.
- Nu ligger isen i praktiskt taget hela Bottenhavet. Här utanför är isen fast ungefär till Eggegrund och i Öregrundsgrepen ner mot Öregrund är isläget besvärligt. Om isen drar ner även i Östersjön blir det en häftig vinter för sjöfarten, säger Per-Erik Fernstrand. Han är chef för Södra Bottenhavets sjötrafikområde med Bönan som bas.
Fernstrand konstaterar att isen lägger sig en månad tidigare än normalt. Isproblemen brukar annars bli akuta först i slutet av januari.
Isspecialisterna på SMHI i Norrköping säger att isen bitit sig fast så rejält nu att det inte finns någon återvändo. Och när det väl blivit ordentligt med is i haven kan den fortsätta att byggas på fram till i slutet av mars.
- Nu är det vindarna som avgör hur det kommer att bli, säger Fernstrand.
I går blåste det nord-nordväst med sju-åtta meter i sekunden. Detta har medfört att isen börjat packas i Öregrundsgrepen.

Hjälpisbrytare
Baltica gick upp där tidigt på lördagen och hade problem att stånga sig fram. Hjälpisbrytaren assisterade en lotsbåt på väg till Sundsvall efter reparation på varv i Öregrund. Efter att ha lämnat Balticas kölvatten styrde lotsbåten långt ut till havs för att slippa den besvärligaste isen.
Baltica var på väg mot kaj i Fredriksskans på lördag eftermiddag men fick vända i farleden. Hon fick order att gå upp mot Ljusne och ta in en boj innanför Storjungfrun innan den fryser in i isen.
Enligt planerna i går kväll skulle Baltica ligga vid Orrskärskajen utanför Ljusne i natt för att gå till Gävle i dag, söndag.





Sjöfartsverket har fem isbrytare i arbete.
Oden som är den största isbrytaren går i Bottenviken. Frej går i Norra Kvarken, Södra Bottenviken och Norra Bottenhavet. Ymer går i Norra Bottenhavet och hjälpisbrytaren Baltica i Södra Bottenhavet. Den minsta isbrytaren Ale kom till Vänern på lördagen efter att ha hjälpt fartyg i Mälaren.
Tor Viking ska ta över assistanserna i Bottenhavet från Baltica nästa vecka. Atle ligger ännu förtöjd i Stockholm men ska senare också till Bottenhavet.
Sjöfartsverkets nya restriktioner för sjöfarten som delvis gäller från och med i dag, söndag, innebär att fartygen i Bottenviken måste kunna lasta minst 3 000 ton. I Bottenhavet är gränsen 2 000 ton. I Vänern och Mälaren 1 300 ton. Dessutom måste fartygens skrov vara kraftiga och motorn ha tillräcklig kraft att följa isbrytaren.
De skärpta restriktionerna för kuststräckan mellan Sundsvall och Skutskär börjar gälla onsdag 8 januari.

Annons
Annons
Annons