Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

1 700 besök varje vecka – och eleverna vill ha fysiska böcker

/
  • Diana Hedin och Malin Malmling i Borgarskolans skolbibliotek som har 1 700 besök varje vecka. Särskilt populärt är mysstunderna på fredagarna.
  • Bokcirkelpåsar lånas både av elever och lärare.

Belysningen är nedtonad, musiken lugn och meditativ. Det är fredagsmys i Borgis skolbibliotek. Så här borde det vara alla veckans dagar, tycker eleverna.

Annons

Diana Hedin och Malin Malmling förestår Borgarskolans bibliotek, högst upp på Brändströmsgatan i en av Borgarskolans tre fastigheter som totalt rymmer 942 gymnasieelever.

Fredagsmyset är en av flera ideér som de realiserat. Från 8.15 fram till halv tio sprids en skön stämning på översta våningen som håller i sig hela dagen.

– Vi bjuder på fika och en stunds återhämtning. Hit går eleverna före eller efter sina lektioner. De kan läsa tidningar, spela schack eller måla i mindfulnessböcker. En del kommer hit under lektionerna också, de tycker det är rogivande att sitta här och arbeta, säger Diana Hedin.

Trivselfaktorn är hög bland de runt tjugotalet elever som brukar finnas på plats. ”Nej, tänd inte”, brukar bibliotekarierna få höra när fredagsmyset går mot sitt slut.

Borgarskolans bibliotek har 1 700 besök i veckan. Skolbiblioteket ska vara en pedagogisk resurs för både lärare och elever och bidra till måluppfyllelsen. Men frihet att förändra finns förutsatt att skolledningen ger sin välsignelse.

Bokcirkelpåsar lånas av både lärare och elever. I en påse kan sex exemplar av Patti Smiths självbiografi ”Just Kids” finnas, tillsammans med en diskussionsmanual eller ett kortspel med frågor som ett verktyg att få igång cirkelsnacket. Andra påsar innehåller deckare eller vuxenromaner.

I en vanlig bokcirkel avhandlas runt två böcker per termin. Just nu är ”Alice i Underlandet” aktuell. Läsningen sker på fritiden men cirkeln möts på skoltid. Och varje onsdagseftermiddag är det läxläsning på skolbiblioteket.

Alla nya elever får en biblio­teksintroduktion och för de nyanlända finns särskilda programpunkter. I Gävle pågår sedan förra året ett projekt att tillhandahålla skönlitteratur på elevernas modersmål. Diana Hedin och hennes kollegor på Vasa och Polhem, Sara Gagge och Brita Sjögren, berättade om detta under bokmässan i Göteborg.

– Forskningen visar att om man underhåller sitt modersmål berikas ordförrådet vilket i sin tur underlättar inlärningen på ett nytt språk, säger Diana Hedin.

Borgis har fem klasser med nyanlända elever. Några har fått Katarina von Bredows ungdomsroman ”Hur kär får man bli?” som lättläst introduktion. Två kapitel i veckan avverkas och ämnet öppnar förstås för många reflektioner.

Diana Hedin har gått journalistutbildning och läste sedan bibliotek- och information på universitetet i Uppsala. Tanken var att bli informatör i ett större företag.

– Men när jag pluggade fick jag extrajobb på ett skolbibliotek och fastnade. Det är så kul att se utvecklingen, hur läslusten stimuleras och att eleverna bara vill ha mer, säger hon.

Malin Malmling fick jobb i Polhemsskolans bibliotek direkt efter studenten. Sedan har hon hoppat runt på olika jobb innan hon slutligen återvände till böckernas värld.

– Mötet med eleverna är belöningen. Det är kul att hjälpa dem att söka information och vi behöver ju inte sätta några betyg heller, skrattar hon.

En sak är båda överens om: trots alla moderna hjälpmedel är det fysiska böcker som eleverna efterfrågar. De vill läsa något de håller i båda händerna.

Annons
Annons
Annons