Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

16-åringarna är dåliga på svenska

+
Läs senare

GÄVLEBättre kontakt mellan lärare ska råda bot på Gävleelevernas bristande läs- och skrivförmågor. Det är i varje fall tanken med det så kallade Vi-projektet som pågått sedan början av höstterminen.

- Det har märkts att Gävle har legat en bit under riksgenomsnittet på de nationella proven i svenska som genomförs vart tredje år i årskurs nio. Det är inte mycket under genomsnittet, men vi vill göra någonting åt det, säger Olle Kjell, som arbetar halvtid med Vi-projektet.

Inget trendbrott
Det senaste nationella provet i svenska markerar inget trendbrott. Enligt uppgifter till Sveriges Radio Gävleborg fortsätter de 16-åriga ungdomarna att visa klena kunskaper i svenska språket - speciellt killarna.
Kommunen har tidigare tagit fram förslag på vad grundskolan och gymnasieskolan kan göra för att komma till rätta med bristerna. Vi-projektet, som startats med hjälp av pengar från Skolverket, har nu i uppgift att omsätta förslagen i konkret handling.
- Tyngdpunkten i svenskundervisningen måste ligga i årskurs ett och två eftersom läs- och skrivförmågan är helt grundläggande för alla ämnen i skolan. Om man märker att några elever inte hänger med måste man sätta in resurser i ett tidigt skede. Lärarna i de lägre årskurserna måste också ha tillräckliga kunskaper i läsinlärning så de känner sig säkra, säger Olle Kjell.
Kommunikationen mellan lärarna ska också bli bättre. I stället för att dela in skolan i olika stadier måste hela systemet - från förskola till gymnasium - betraktas som en helhet.
- Kontakten över stadiegränserna har inte varit bra den sista tiden. Men det är det som projektet ska bygga upp igen. Det är ju en fördel om vi vet ungefär vad eleverna kan när de kommer till oss. Och det är bra om lärarna på högstadiet vet vad vi förväntar oss att eleverna kan när de börjar våra kurser här, säger Arne Övrelid, rektor vid Vasaskolan.
Vi-projektet ska pågå under hela läsåret. I maj nästa år ska arbetet redovisas i en rapport.

Erik Wikström
026-15 96 29
erik.wikstrom@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons