Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

211 övergångsställen ska bort i Gävle

+
Läs senare

GÄVLE
Arbetet med att ta bort hundratals övergångsställen fick ett abrupt slut hösten 2000. Två personer dödades samma dag, en på ett övergångsställe vid Slottstorget och en på en nyligen borttagen övergång längre söderut på S Kungsgatan.

Tekniska kontoret bestämde då att avbryta vidare borttagning av övergångsställen i väntan på nya rekommendationer från Vägverket.
Nu anser tekniska kontoret tiden är mogen att fortsätta arbetet sedan arbetsplanen reviderats.
Till de 175 övergångsställen som är bortfrästa föreslås nu ytterligare 211försvinna.

Fler fartgupp
En ändring är att kontoret föreslår fler ordnade passager på huvudgator där många personer korsar gatan. Med ordnade passager menas ställen med fartgupp som gör det säkert för gående att passera över gatan utan att det är ett övergångsställe.
De gator som berörs är Brynäsgatan, Kaserngatan, Parkvägen, Västerbågen och Skogmursvägen.
Studier av Väg- och transportforskningsinstituet, VTI, visar att lagen om att lämna företräde för fotgängare vid övergångsställen numera efterlevs av mer än hälften av bilisterna.
Så länge inte alla bilister lämnar företräde behövs fartminskningar till omkring 30 km/tim.
Nästan alla som blir påkörda i 50 km/tim dör. Om farten istället är högst 30 överlever de allra flesta.
Tekniska kontoret konstaterar att det skulle krävas omkring tusen farthinder i staden om alla platser där fotgängare går över gatan i större omfattning skulle göras säkra. Det bedöms som orealistiskt. Istället föreslår kontoret att farthinder byggs där de gör mest nytta.
Den reviderade planen omfattar området söder om Gavleån, Brynäs, Bomhus, Hille samt Strömsbro.

81 övergångsställen kvar
Förslaget innebär att 211 övergångsställen kan tas bort eftersom antalet korsande fotgängare underskrider gällande gränsvärden.
81 övergångsställen blir kvar tills vidare. Efter hand som ekonomin tillåter ska tekniska kontoret bygga bulor som tvingar ner fordonshastigheterna och därmed ökar säkerheten för gående som ska över gatan.
21 av dem får behålla statusen som övergångsställen även efter ombyggnad medan resten blir så kallade ordnade passager.
44 övergångsställen som finns vid trafiksignaler blir enligt förslaget kvar.
Förslaget behandlas vid trafikutskottets sammanträde i nästa vecka.
Hur mycket, om ens något gör att förverkliga i år, är dock osäkert.
- Som jag ser saken i dag kanske det inte finns några pengar alls i år eftersom vi fått signaler om att vi kommer att tvingas spara ytterligare. Kanske kan vi klara de mest angelägna som ger största fördelarna i fråga om höjd trafiksäkerhet, säger trafik- och parkchef Malte Burwick.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons