Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

40 jobb bort när SJ ska spara

GÄVLE40 lokförare och andra ombordanställda i Gävle riskerar att bli av med jobbet när SJ vill minska antalet anställda med totalt 700 personer.

Det är två tredjedelar av tågpersonalen i Gävle som kan försvinna när SJ stuvar om i sin organisation, och i tidtabellerna.
- Det är tungt. Det lär ju bli folk som har jobbat i 20-25 år. Jag har nyss fått höra det här, så jag måste få smälta det, säger Johnny Eliasson, ordförande i fackföreningen SEKO:s SJ-klubb i Gävle.
Han fick beskedet under ett arbetspass på tåget till Stockholm, och hade inte haft någon chans att diskutera det med sina kolleger.
Men han anar redan att SJ:s planer innebär en risk för försämrad service mot kunderna. Om personalnedskärningarna genomförs kommer upp till 15 procent av SJ:s tåg att köras med lokföraren som den ende anställde ombord, enligt SEKO:s beräkningar.

Det innebär ett hårt tryck på föraren, och en allmänt minskad grundbemanning kommer att gå ut över de anställda, enligt SEKO.
- Vi ifrågasätter vad det får för konsekvenser, säger Valle Karlsson, ombudsman på centrala SEKO SJ.
Totalt vill SJ lägga ner verksamheten helt på fem orter, däribland Falun. På ytterligare ett tiotal orter, bland dem alltså Gävle, minskas personalstyrkan med 10-60 personer.
Fem andra orter, bland dem Sundsvall, kommer att behöva rekrytera personal. Omstruktureringen klarar SJ genom att tågen bemannas från nya orter jämfört med i dag, och genom att de ombordanställda får fler arbetsuppgifter. På tre år ska det krisdrabbade SJ spara 700 miljoner kronor.
- Det här är något vi måste göra. Vi måste vara redo att möta en ökad konkurrens när järnvägstrafiken avregleras, säger Michael Wikström, direktör för fjärrtrafiken på SJ.
Han bekräftar att SJ:s målsättning är att köra fler tåg med lokföraren som den ende anställde ombord, men att det bara gäller motorvagnståg.

Lösningen är inte helt i hamn. Järnvägsinspektionen har inga invändningar, men SJ-ledningen har ännu inte fått klartecken från Arbetsmiljöverket.
- Vi för en diskussion med dem, säger Michael Wikström.
SJ:s omstrukturering kommer också att leda till färre tågavgångar, men hur det slår i Gävleregionen är inte klart.
- Det går inte att säga i dag, men Gävle är ju en marknad som växer, säger Michael Wikström.
Den 23 september ska SEKO och SJ-ledningen förhandla om förslaget.

SVEN-OLOF EKMAN
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons