Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Alla gillar hälsocentralen

+
Läs senare

SKUTSKÄRHälsocentralen i Skutskär får ett högt betyg i landstingets stora patientenkät. Närmare 100 procent är nöjda med bemötandet från sjukvården och stämningen vid de olika mottagningarna, liksom att de har fått det bästa möjliga omhändertagandet.

Det är både bättre än i övriga länet och jämfört med tidigare år.
- Det är förstås ett ovanligt positivt resultat. De har mycket att göra i Skutskär men patienten får ändå ett positivt bemötande, säger Ulla Waern, utvecklingschef på primärvården.
- Vi har funderat vad det beror på. Om det är själva primärvården, patienterna, förväntningarna eller åldern på patienterna. Det är svårt att säga, men kanske är man mer nöjd i Norduppland.

5 000 svar
5 000 upplänningar har vid besök på länets olika mottagningar inom primärvården fått svara på enkäten. Med hjälp av tolv olika frågor har de fått bedöma kvaliteten på vården.
Generellt var det ett högt värde för mottagandet, stämningen och omhändertagandet. Informationen om de behandlingar de skulle få var högt, även om det varierade mellan 80 och 98 procent mellan olika mottagningar.
När det gällde hur mycket patienten kunde delta i beslutet om behandlingen skiljde det mellan olika professioner. Vid husläkarmottagningarna var 70 procent nöjda med den möjligheten medan det hos sjukgymnasterna var 82 procent.
Ulla Waern säger att undersökningen har genomförts årligen sedan 1998 och att värdena har varit någorlunda på samma nivå eller gått stadigt uppåt sedan dess. Speciellt i Norduppland.

Dålig telefonkontakt
Möjligheten för patienterna att komma fram via telefon för att ställa frågor och uträtta andra ärenden är dock sämre. Där är bara 52 procent nöjda och värdet har varit dåligt varje år.
- Vi jobbar på olika sätt för att komma till rätta med det. Men det är svårt att få alla nöjda. Folk vill oftast ha svar av en person direkt. Men om man avsätter mer personal för att svara i telefon så kan det bli svårare att få besökstider. Kanske kan man mejla in recept, få svar på vanliga frågor via telefonsvarare eller satsa på fler som svarar när det är den högsta belastningen på dagen, resonerar Ulla Waern.
MATTIAS JONSSON
026-15 96 12
mattias.jonsson_gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons