Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ambulanspersonalen pressas

+
Läs senare

GÄVLEAmbulansens verksamhet fungerar inte som den borde. Lokalerna är för trånga och arbetssituationen blir allt mer pressad.

Arbetsmiljöinspektionen slår ned på en rad punkter när det gäller ambulansens lokaler.
Senast den 15 augusti måste landstinget tala om vad som ska göras åt problemet.
- Det här är bra för oss och jag håller med om kritiken, säger Peter Bergh, ambulanschef.

Långdraget provisorium
Ambulanssjukvården flyttade till tillfälliga lokaler inom sjukhusområdet 1976.
- Det är fortfarande ett provisorium och vi är spridda över hela sjukhuset, säger Peter Bergh.
Själv sitter han tillsammans med landstingets administration i det som kallas Hilton, alltså långt från den personal han är satt att styra.
Det Arbetsmiljöinspektionen klagar på är att ambulansgaraget är för trångt, att förrådsutrymmena är utspridda över sjukhusområdet i stället för att finnas i anslutning till garaget, att det inte finns tillräckligt med klädskåp för personalen och att kontor finns i trapphuset.

Utsatt arbetssituation
- Värre blir det när narkossköterskan framöver ska klämmas in i ett av övernattningsrummen, säger Peter Bergh.
Arbetsmiljöinspektionen tycker också att det finns brister i personalens arbetssituation. Långa körtider, många körningar på kort tid samt fler akututryckningar och sjuktransporter har lett till att situationen för personalen blivit allt mer pressad vilket i sin tur kan leda till ohälsa.
Sjukhusledningen har nu tre månader på sig att komma med ett yttrande. Peter Bergh ser fram emot yttrandet.
- Jag hoppas på en snar och långsiktig lösning, säger han.



MONIQA SWÄLAS
026-15 96 28
moniqa.swalas_gd.se

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons