Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Är bussen försenad - ta taxi!

+
Läs senare

GÄVLEKommer bussen 20 minuter försent - ta taxi!

X-Trafik betalar upp till 300 kronor i ny resegaranti.
På måndag sjösätter X-Trafik den utlovade resegarantin. Den är ingen följd av tågeländet i vintras utan resultatet av en mycket längre process. Den som drabbas av att en förbindelse riskerar bli minst 20 minuter sen kan i fortsättningen ta taxi för upp till 300 kronor på X-Trafiks bekostnad.
Kunderna ska också kunna få kompensation för annat än förseningar. Dåligt bemötande från bussförare eller andra i verksamheten är ett. Bussar eller tåg som är smutsiga eller i dåligt skick på annat sätt ska också leda till att resenärer kompenseras.

Höja kvaliteten
Tanken är också att resegarantin ska minska förseningarna och höja kvaliteten på verksamheten i stort.
- Garantin innebär ingen stor skillnad mot tidigare. Den gör bara allt tydligare och risken för godtyckliga bedömningar blir mindre, säger Lars Björling, marknadschef på X-Trafik.
Förra året klagade drygt tusen av X-Trafiks kunder på förseningar och andra brister. Men säkert var det många fler missnöjda som bet ihop och inte hörde av sig. Nu blir det så mycket enklare.
Alla bussar, tåg och försäljningsställen kommer att ha en broschyr med resegarantin som beskriver alla löften. Den har också en blankett som missnöjda kan fylla i och posta portofritt. Skulle inte broschyren finnas ombord är även det skäl för kompensation.
- Vi har i dag en gråzon av tålamod och svensk förnöjsamhet, säger Björling. Han räknar med att det blir en puckel i början av garantin.

En begränsad sträcka
Han konstaterar att det är resenärer på medellånga distanser som är vinnarna. 300 kronor i taxipengar räcker bara en begränsad sträcka. Han är inte orolig att resegarantin ska kosta mycket mer pengar än de kompensationer som betalats ut hittills.
X-Trafik står inte alltid för extra kostnader. Ibland är det entreprenörerna Swebus och i Hälsingland även Linjebuss som får stå för fiolerna. Entreprenörerna får nämligen betala vite eller avvikelseavgift när inte bussar eller tåg går som de ska.
- För ett par år sedan var det inte bra i Gävle. Då kunde det vara sex- sju avvikelsen på bussarna per dag. Alldeles nyss bjöd Swebus sina anställda på tårta. Under hela september hade man en enda avvikelse, konstaterar Lars Björling.
Swebus har i höst haft rader av förarmöten som ett led i ansträngningarna att höja kvalitén på bussresorna.
- Reaktionerna har varit väldigt positiva, säger Lars Lindahl, depåchef hos Swebus.
Åke Ståhlspets ser som representant för Gävle kommun resegarantin som jätteviktig.
- Den ger en kvalitetsstämpel på bussarna. På sikt kan den ändra Svenssonattityden om att bussarna tar lång tid och att bilarna går mycket fortare. Kanske får vi fler bilister att inte bara cykla utan att börja åka buss också.
X-Trafik har sneglat på Halland som redan infört resegaranti. I det länet har kollektivresandet ökat när trenden är vikande i landet som helhet.


OLLE HILDINGSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons