Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Arbetslösa ska bli lokförare

GÄVLETolv före detta arbetslösa utbildas just nu till lokförare i en lokal mitt emot centralstationen i Gävle.

För åtta av dem har vägen dit gått raka spåret från Ericsson.
Andra har växlat spår flera gånger, och gått arbetslösa i många år.
Gemensamt för de tolv är att de har klarat de svåra antagningsproven som kräver god simultankapacitet och koncentrationsförmåga.
- Jag tänkte att jag kan väl gå och lyssna på informationen. Och sen att jag kan väl göra testet. Och nu är jag här.

Fyra tjejer
Susanne Lundgren-Rasmussen hade varit arbetslös sedan 1995 frånsett ett och annat vikariat när hon såg annonsen i tidningen. Nu är hon en av fyra tjejer i gruppen som utbildar sig till lokförare hos företaget TCC. De står för den 28 veckor långa utbildningen på uppdrag av arbetsförmedlingen.
Innan kursen är slut den 6 juni ska alla deltagarna ha tillbringat 95 dagar i förarutrymmet på ett RC-lok, men hittills har det mest varit teori.
- Vi har varit på Järnvägsmuseet, gått en första hjälpen-utbildning hos Röda korset och varit på brandstationen. Och så mycket teori, säger Susanne.

Intensivt
- Väldigt intensivt, konstaterar kurskamraten Jonas Ekstedt.
- Det är enkelt att lära sig köra bil, för den miljön vistas man ju i. Men det här är något helt nytt, konstaterar Tora Olsson, en annan av eleverna.
Hon kommer från Ericsson och fann utbildningen via antennprojektet.
Jonas Ekstedt kommer även han från Ericsson, men från anläggningen i Hudiksvall.
De har funderat en hel del på vad det innebär att köra tåg. Risker och möjligheter. Framför allt risker. Ett tåg i full fart har en stoppsträcka på nästan en kilometer.
- Det var det första vi pratade om, att det måste vi räkna med. Att det kan stå någon där bakom en kurva, säger Tora Olsson tyst.

Garanterade jobb
När kursen är klar och de tolv förhoppningsvis godkänts är de garanterade jobb. Men trots att utbildningen äger rum i Tågkompaniets lokaler, och praktiken ska köras tillsammans med deras instruktörer är det hos Connex de ska jobba.
De tar över Norrlandstrafiken den 15 juni, strax efter gruppens examen.
- Det känns ju lite märkligt att vi utbildar åt konkurrenten. Men branschen behöver fler lokförare, och det hoppas vi att fler tågföretag inser, säger Claes-Göran Alm, Tågkompaniets platschef i Gävle.
Han kan inte bedöma hur mycket det kostar företaget, men han hoppas att det är en utgift som lönar sig på sikt.
- Vem vet, om fem år kanske vi vinner tillbaka upphandlingen, säger han.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons