Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åtta timmar med tåg från Stockholm

/
  • ARKIVBILD Förseningar. SJ-tåget 23.15 från Stockholm blev på tisdagskvällen stående i skogen utanför Uppsala i fem timmar. Ingen ersättningsbuss sattes in.

GÄVLEÖver fem timmar försenad och med värk i ryggen kom Magdalena Lindström fram till Gävle i går morse.

Annons
Då hade nattåget som avgick från Stockholm 23.15 stått stilla i skogen utanför Uppsala i fem timmar.
- Det är absurt lång tid. Det måste ha gått att fixa fram en buss för oss som skulle till Gävle, säger Magdalena Lindström.

Kritisk
Hon är väldigt kritisk till hur SJ hanterade stoppet ute i skogen.
- Om de har fem timmar på sig skulle de i alla fall kunna berätta vart man ska vända sig med frågor eller krav på ersättning, säger hon.
Magdalena Lindström har tidigare haft problem med ryggen, och försökte därför få tag på en liggplats på det stillastående tåget.
- Då sa tågmästaren att det fanns platser, fast han tänkte inte släppa in någon där. Han ville inte störa dem som sov, fastän jag erbjöd mig att betala för platsen, säger Magdalena Lindström.
Enligt henne var det ytterligare 20 personer som gick av i Gävle när tåget väl kom fram, men de fick inte ens en ursäkt i högtalarna.
- "Nu är vi strax framme i Gävle", det var allt de sa. Fruktansvärt dåligt, säger Magdalena Lindström.

Skyller på Banverket
SJ skyller på Banverket när GD frågar varför man inte skaffade fram en buss till resenärerna.
- Ofta när sånt här inträffar har Banverket svårt att säga hur lång tid reparationen tar, säger Stig Brahm på SJ:s pressjour.
Stoppet berodde enligt Banverket på att en kontaktledning på spåret blivit skadad. När nattåget körde in på den skadade sträckan skadades även lokets strömavtagare, och tåget kunde inte köras vidare.
Ett sådant fel tar enligt Per Olof Apel, informationschef på Banverket i Gävle, lång tid att reparera. Det meddelade man också till SJ i ett tidigt skede.
- Så det skulle förvåna mig om de trodde att det här skulle vara avhjälpt på en halvtimma, säger han.

SJ beklagar
På SJ beklagar man förseningen och den bristande informationen:
- Personalens agerande ska jag ta upp med berörd arbetsledare. Och naturligtvis kan resenärer som blivit drabbade få ersättning från oss. Vi brukar vara generösa när sånt här händer, säger Stig Brahm.
Drabbade resenärer uppmanas skriva ett brev till SJ i Avesta och skicka med en kopia på biljetten.

MAGNUS LUNDQUIST
026-15 96 63
magnus.lundquist@gd.se
Annons
Annons
Annons