Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Attendo Care lovar att se över rutinerna

GÄVLE- Vissa saker är ju sanna, vissa saker är inte sant.

Annons
Det säger Therése Hedén, verksamhetschef för Attendo Care om den skarpa kritiken mot hur företaget sköter hemtjänsten på Söder.
- Visst har vi glömt brukare, men då är det städ och dusch som har missats. 30-talet missar i medicinutdelningen är inget jag har fått på papper, säger hon.
Den senare siffran kommer från klagomål från anhöriga som lämnats in till omvårdnadsförvaltningen.
Therése Hedén ska tillsammans med företagets regionchef träffa omvårdnadsförvaltningens ledning på tisdag och redovisa hur de ska komma till rätta med sina problem.
Therése Hedén tror att de kommer att kunna svara för kritiken från förvaltningen på mötet.
- Ja det kommer vi, det är jag helt säker på, säger hon.
Och om ni inte klarar det?
- Det får vi ta ställning till då.
Attendo Care har fått många klagomål på att deras personal inte vet vad de ska göra hemma hos vårdtagarna. Bland annat att de slarvat med nycklar eller behöver bli instruerade för minsta lilla sak.
En anhörig som Gefle Dagblad talat med berättar att den personal som besökt hans mamma inte ens klarat av att diska.
- Vi hade möte förra veckan, och en del av den här kritiken kom fram. Men inte den här massiva kritiken som nu väller över oss. Det hade varit lättare att göra något åt det om vi fått reda på det här direkt i stället för att få läsa om det i tidningarna, säger Therése Hedén och fortsätter:
- Vi trodde att de här rutinerna hade fastnat hos personalen, säger hon.
Nästa vecka ska företaget enligt Therése Hedén börja se över sina rutiner för att undvika liknande problem i fortsättningen.
MAGNUS LUNDQUIST
026-15 96 63
magnus.lundquist_gd.se
Annons
Annons
Annons