Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Båten som ny efter två års slit

+
Läs senare
/
  • Börje Uppgrens hembyggda stålbåt Ibsa ligger nu på sin plats vid Huseliiharen igen drygt två år efter den förödande mordbranden. Masten får vänta till nästa sommar. Foto: LARS WIGERT

Gävle För två år sedan utsattes Börje Uppgrens stålbåt Ibsa för mordbrand. Båten låg vid piren i Gefle segelsällskaps båthamn vid Huseliiharen. Hon blev ett vrak. Efter en enorm arbetsinsats ligger hon åter på sin vanliga plats, nymålad och grann. Nästan som ny.

- Jag bestämde mig direkt att jag skulle göra båt av Ibsa igen. Men hade jag insett hur mycket arbete som skulle gå åt hade jag aldrig börjat. Och utan honom här bredvid hade jag aldrig klarat det.
Börje Uppgren pekar på Lasse Lundblad, vän sedan mer än 30 år, som ställt upp med otaliga arbetstimmar.
- Jag tyckte det som hände var jäkligt. Börje har hjälpt så många. Nu var det dags att han fick litet tillbaka, är Lundblads förklaring till sitt engagemang.
Han ställde upp redan när allt bråte revs bort i båten strax efter branden i juni 2002. Börje och Lasse fyllde en container med 1,2 ton brandrester. Allt järnskrot tillkom.
- Vi slet med rivningen den sommarens varmaste dagar.

Börje Uppgren byggde Ibsa under fem år på 70-talet. Han började med att släpa in en tretton meter lång järnvägsräls på tomten i Forsby. Den blev Ibsas köl. Sen bockade han och svetsade plåt vid plåt till dess att han hade skrov, däck och hytt.
Det var nära att båten aldrig kommit i sjön. I snöslask halkade Börje på hyttaket och föll fyra och en halv meter. Ett grovt armeringsjärn gick snett genom ena låret. Han drog ut järnet själv innan han tog sig in och bad hustrun Guje om skjuts till sjukhuset.

Återuppbyggnaden var också hotad. I maj drabbades Uppgren av stroke och blev förlamad på höger sida. Han kom tillbaka snabbt men har fortfarande sviter.
- I början var jag så svag att jag inte orkade lyfta en kaffekopp. Då använde jag sugrör, berättar han.
"Nya" Ibsa är bra mycket prydligare invändigt än förut. Det beror bland annat på att Uppgren kom över ett parti mahognyplywood till bra pris. Samt att Lasse Lundblad gjort det mesta av träarbetena.
- Plåt kan jag hantera hyggligt men träjobb är jag sämre på. Lasse däremot är väldigt duktig med trä och har även maskiner, förklarar Börje.

Än återstår mycket inredningsarbete. På land i vinter blir det säkert full fart på herrarna igen.
Just nu måste han få fart på motorn, en Volvo Starke-diesel som en gång satt i en Ica-lastbil. Motorn var det enda utöver skrovet som gick att använda efter branden. Under premiärturen från Fliskär i helgen stannade maskinen. Börje finner lösningar på det mesta. Det blåste åt rätt håll, så ett lakan fick bli segel. Halvvägs till Husse fick Ibsa bogserhjälp.
- Det ska inte behöva bli några problem att få fart på motorn igen. Jag har provkört den två gånger på land.

Polisen lyckades binda en man från södra Sverige till att ha anlagt branden ombord på Ibsa. Han fälldes för mordbrand till fängelse i ett och ett halvt år.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons