Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Båten som Skeppsakademin låste in

+
Läs senare
/
  • Båtägarna Leif och Rose Lundberg har hamnat i kläm för att de låtit Skeppsakademin använda deras båt som undervisningsmaterial. Foto: Henric Lindsten

GÄVLE
Friskolan Skepps-akademin är stängd. Men inlåst i lokalen står en träbåt som tillhör Rose och Leif Lundberg, och som de förgäves försökt att få hämta sedan i maj.
- Jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag har haft en knut i magen hela våren, för det här känns inte seriöst, säger Rose Lundberg.

Båten är en träbåt som Roses pappa byggde på 1930-talet.
- Kölen behövde bytas och det finns inte så många som gör sådana arbetet, så förra sommaren tog jag kontakt med Skeppsakademin. En lärare kom och tittade om det var något som deras elever kunde göra och i augusti körde vi ner båten och skrev kontrakt, berättar Rose Lundberg.

Kölen på båten monterades raskt bort, men sedan hände inte så mycket.
- Jag var på skolan och tittade, och fick höra att de hade en annan båt som de skulle reparera först. Men jag var inte så orolig då, för jag hade ett kontrakt där det stod att båten skulle vara klar senast den 31 maj, så det var gott om tid kvar, berättar Rose Lundberg.
Men snart växte oron. I april kom nyheten att skolan skulle säljas. Lärarna fick inte ut sin lön, eleverna blev utan skolmat på grund av obetalda räkningar och till slut skickades eleverna hem.

När skolan till sist stängdes stod Lundbergs båt kvar, och den var fortfarande inte reparerad.
Den sista tiden har Rose Lundberg gjort flera försök att få besked från Skeppsakademins ägare Patric Johansson om när båten ska repareras och hur hon ska kunna hämta den. Så länge den saknar köl vet hon inte vet om den kan flyttas utan vidare.
- De hör ju aldrig av sig heller, fast det borde ligga i deras intresse, säger Rose Lundberg som betalade 5 000 kronor i handpenning för reparationen, som skulle kosta drygt 16000 kronor totalt. Hon tycker att det borde vara kriminellt att ta betalt för ett uppdrag och sedan inte slutföra det.
- Jag har försökt att polisanmäla, men det här är inget för polisen, fick jag veta, säger hon.

Rose och Leif Lundberg är inte de enda båtägare som hamnat i kläm, för att de låtit Skeppsakademin använda deras båtar som undervisningsmaterial.
Sjövärnskåren har låtit Skeppsakademin ta hand om en tiohuggare, en stor segelbar roddbåt, som också är inlåst i den tomma lokalen nu.
- Jag har fått löfte om att jag kan hämta den nästa vecka. De har nog inte gjort något annat med den än att de har skrapat den, säger Karl-Åke Nilsson, ordförande i Sjövärnkåren.
- Det som gjorde mig lite orolig var att vi inte hade något skrivet kontrakt om Skeppsakademin går i konkurs, men det ser ut att lösa sig, säger han.

När GD kontaktar Patric Johansson, Skeppsakademins ägare, vill han inte alls diskutera situationen för de båtägare som har halvreparerade båtar inne i skolans lokaler.
- Den saken ska jag lösa med dem som äger båtarna. Jag tänker inte tala med någon tidning, säger han.

Ingegerd Sörgard
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons