Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilar och bussar får fortsätta samsas

/
  • Arkivfoto: LASSE HALVARSSON Enkelriktning försvinner. Bussarna får separata körfält och ska gå i motsatt riktning jämfört med i dag när den nya centrumhållplatsen står klar.

GÄVLEDet ska vara biltrafik i Rådhusesplanaden även i fortsättningen.Det beslutade kommunfullmäktige igår.

Annons
Men det är busstrafiken som får företräde vid den nya centrumhållplatsen.
-! Bilisterna kommer därför i mindre utsträckning att välja centrum som genomfart. Min förhoppning är att de väljer att åka buss i stället, sa byggnads- och miljönämndens ordförande Carina Blank, s.
Det var inte bara hon som argumenterade för att bilister och kollektivtrafik även i fortsättningen ska kunna samsas i Rådhusesplanaden.

Minns trafikmissen
Flera ledamöter erinrade sig ett tidigare, misslyckat, försök med avstängning för bilister i Esplanaden.
Enligt det beslut som fattades i går om utformningen av centrumhållplatsen blir det ett separat körfält för bussarna närmast torget på båda sidor. Biltrafiken ska gå i motsatt riktning mot busstrafiken. Därmed försvinner dagens enkelriktning.
Men både vänsterpartiet och miljöpartiet hade hoppats på det bilfria alternativet, i likhet med flera av de instanser som tidigare yttrat sig om centrumhållplatsens utformning.
Gävle Ungdomsråd, handikapprådet, polismyndigheten, X-trafik och Swebus har alla förordat det alternativ som stänger ute biltrafiken.
Vänsterpartiets Amelia Morey-Strömberg kan inte förstå varför man inte lyssnar på detta.
- Vi måste välja väg någon gång. Vi kan inte säga att vi prioriterar kollektivtrafiken samtidigt som vi lämnar plats för lika många bilar som idag, menade hon.
Även miljöpartiets Roger Persson försökte övertyga majoriteten om fördelarna med det bilfria alternativet.

Attraktiv stadskärna
Visst kan bilar samsas med bussar, gående och cyklister. Men det handlar om att få en mer attraktiv stadskärna, menar Roger Persson.
Då går det inte att se till konsekvenserna av något som genomfördes på 80-talet.
Det saknas mod att gå ett steg längre, konstaterade Roger Persson besviket.
Även moderaterna reserverade sig mot beslutet.
Micael Dahlberg, m, har inga invändningar mot att biltrafiken ska vara kvar även i fortsättningen. Däremot ifrågasätter han rimligheten i att vända bussarnas körriktning, främst de problem som uppstår när bussarna ska ta sig in i Rådhusesplanaden.
Folkpartiet ställde sig helt bakom majoritetens förslag, dock med ett tillägg.
Partiet ansåg att man redan igår skulle ta beslut om Nygatans utformning vid Stortorget, en fråga som skjutits upp för vidare utredning.
Partiet för här fram ett gammalt förslag om att skapa ett enda stort torg genom att stänga av den del av Nygatan som passerar Stortorget.
- Nygatan är ju ingen viktig förbindelseled mellan olika stadsdelar, menar Kenth Lövgren, fp.
Förslaget vann dock inget gehör hos majoriteten. I och med beslutet i går kan spaden troligen sättas i marken i april nästa år.

MARIA BRANDER
026-15 96 37
maria.brander@gd.se
Annons
Annons
Annons